Penyanyi Datuk Awie, Datuk Hattan, Hazama dan Aedy Ashraf diumum sebagai Duta Anti-Scam Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Selasa.

Empat selebriti popular itu turut dianugerahkan sijil pelantikan yang disampaikan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani.

Selain empat figura terkenal itu, antara selebriti tempatan lain yang turut dilantik adalah Sara Ali, Diana Danielle, Pablo Amirul dan Khai Bahar.

Majlis perlantikan tersebut berlangsung di Maktab Polis Diraja Malaysia, Cheras, Kuala Lumpur.

Mengulas mengenai pelantikan itu, Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, 54, menyatakan rasa bangga apabila dipilih sebagai salah seorang duta bagi memberi kesedaran kepada orang ramai mengenai bahaya jenayah scam yang semakin berleluasa kebelakangan ini.

“Sejak kebelakangan ini kes-kes melibatkan jenayah scam semakin menjadi-jadi dan sebagai selebriti kami akan gunakan pengaruh yang ada untuk beri kesedaran kepada orang ramai.

“Kami berharap kempen ini akan dapat membuka mata orang ramai agar tidak mudah terpedaya dengan scammers yang tidak bertanggungjawab ini,” katanya ketika ditemui Gempak.

Selain selebriti, beberapa atlet juga turut dilantik seperti Datuk Wira Lee Chong Wei, Lee Zii Jia serta pemain beregu negara, Aaron Chia dan Soh Wooi Yik.