Sejak akhir-akhir ini bentuk badan Keith Foo yang semakin menyusut menjadi bualan pengikut di laman sosial Instagram (IG).

Apatah lagi perubahan ketara tersebut berlaku selepas pelakon Ariana Rose itu berpisah dengan bekas isterinya, Kim Raymond.

Ada di antara komen nakal mengandaikan perceraian terjadi hujung tahun lalu membuatkan Keith Foo hilang punca hingga tak lalu makan.

Ditanya mengenai perkara tersebut, Keith Foo dengan tegas menafikan perkara tersebut dan memberitahu badannya susut kerana mengamalkan gaya hidup sihat.

“Memang berat badan saya turun. Tapi bukanlah sebab bercerai… Kalau yang mengikuti saya di Instagram sebelum berpisah lagi saya dalam misi menguruskan badan.

“Benar macam-macam andaian mula kedengaran apabila saya berjaya menurunkan berat badan. Tapi saya sebenarnya mengamalkan gaya hidup sihat dan kurus bantuan produk makanan kesihatan, Cococurv.

“Tak lengkap hari saya tanpa bersenam di gim, berjoging dan memanjat gunung. Jadi saya imbangi pengambilan Cococurv dengan aktiviti berpeluh.

“Saya dah amalkan sejak enam bulan lalu dan produk ini memang membantu saya membakar lemak dengan lebih cepat lagi,” katanya.

Tambah Keith Foo lagi, tujuan dia menurunkan berat badan bukanlah kerana terdesak untuk nampak bagus dan hebat tetapi kerana kelangsungan dalam dunia seni.

“Pada tahap dan zaman sekarang, soal menjaga badan itu bukan semata mata nak nampak hebat dan cantik dalam gambar. Apatah lagi tunjuk bagus. Ia kini lebih kepada gaya hidup.

“Saya buat semua ini juga demi survival dan kelangsungan dalam dunia seni. Sekian lama menyepi saya juga mahu tampil segar bersaing dengan bakat baru dan sedia ada secara positif.

“Saya lakukan ini juga demi anak dan menambah kepercayaan terhadap diri,” katanya.

Pelakon kacukan India-Cina dengan nama penuh Foo Chuan Chin Ini memberitahu beratnya kini sudah mencecah sekitar 70 ke 73 kilogram, daripada 83 kilogram.

Ditanya mengenai comeback, Keith percaya tahun 2020 menjadi masa terbaik untuk kembali menyeri pentas seni.

“Selain anak mula membesar dan kian faham, saya pada mulanya menganggap angka 2020 sebagai detik terbaik meluncur kembali bakat.

Cuma tanpa diduga kita diuji pula dengan pandemik Covid 19. Namun semuanya sudah tertulis. Ujian berlaku membuka hikmah besar buat kita semua.

“Apa terjadi juga, saya tak ralat memulakan semula dari bawah. Suatu ketika dahulu sayalah hero. Tapi kini saya okey saja bertatih. Tawaran berlakon yang masuk saya ambil dulu. Saya tak memilih kerana mahu mengembalikan kepercayaan penerbit dan stesen TV.

“Ikutkan ada banyak tawaran yang datang. Cuma bila datang pandemik, banyak benda berubah termasuk tarikh penggambaran,” katanya.

Dalam pada itu, Keith Foo yang pernah lebih sedekad melebarkan sayap seni di Indonesia turut memaklumkan yang ada tawaran untuknya kembali ke sana.

“Ada beberapa tawaran yang saya terima dari sana termasuk daripada bekas pihak pengurusan. Cuma semuanya masih belum dapat dipastikan lagi. Apatah lagi dengan kesukaran untuk ke sana kerana larangan merentas negara dek pandemik berlaku.

“Tapi kalau stabil dan pulih semua nanti, saya tak keberatan untuk ke sana,” katanya.