Pengumuman Bajet 2023 oleh Menteri Kewangan sebanyak RM177 juta untuk sektor kreatif semalam membawa khabar gembira buat penggiat seni.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan KRU, Datuk Norman Abdul Halim berkata, peruntukan sebanyak RM50 juta untuk Dana Penerbitan Filem Kenegaraan (Dekan) bagi memacu industri kreatif tempatan adalah satu langkah terbaik dilakukan kerajaan.

“Hari ini (semalam) merupakan hari gembira buat penggiat seni atas usaha kerajaan memperuntukkan dana Dekan RM50 juta.

“Insya-Allah, negara kita dapat memperbanyakkan lagi kisah-kisah khusus berkaitan sejarah negara, sekali gus menyemarakkan jati diri penonton,” katanya.

Pada masa sama, Norman turut memuji usaha kerajaan merangsang pembangunan program merakyatkan seni, budaya dan warisan di peringkat akar umbi dengan peruntukan berjumlah RM25 juta.

“Dana disediakan untuk seni dan budaya merupakan penghargaan kepada karyawan tanah air dan penggiat seni bagi memperkayakan khazanah warisan tanah air.

“berita ini juga pasti membawa khabar positif kepada industri kreatif dalam memperkayakan lagi warisan budaya negara kita, secara tidak langsung mengangkat nama Malaysia ke tahap global,” ujarnya.