Ini bukan soal berani atau pengecut, tetapi cabaran Sub Zero Snow World Genting Highlands baru-baru ini melatih sejauh mana mental mampu bertahan di bawah paras beku -6 darjah selsius.

Ya, Gempak diundang Resorts World Genting bersama 30 wakil wartawan lain daripada 18 media tempatan untuk bersama-sama menyertai pengalaman itu sendiri.



Lokasi percutian dingin yang ikonik di Malaysia itu kini berwajah baharu selepas melalui proses naik taraf yang menelan belanja RM15 juta pada 2011.

Cabarannya kedengaran mudah; setiap peserta diberikan sehelai jaket tebal, but dan sarung tangan untuk bertahan selama mungkin dalam Snow World.

Namun, hanya selapisan pakaian dibenarkan untuk masuk ke dalam ruang Snow World yang berkeluasan 22,800 kaki persegi itu.

3 jam 10 minit berlalu, kebanyakan peserta mula meninggalkan Snow World dek kesejukan melampau. Yang tinggal hanya lima peserta terakhir termasuk wakil Gempak sendiri!

Masih cuba memujuk diri bertahan namun apakan daya peserta paling lama bertahan dalam suhu 16 darjah selsius itu mencatatkan masa 3 jam 50 minit yang dimenangi wakil dari Bernama dan Like Media.

Gempak dan Xuan Play sekadar berpuas hati untuk berada di kedudukan kedua dengan jumlah masa 3 jam 49 minit, beza masa cuma seminit!

Manakala, tempat ketiga dimenangi wakil Media Prima dengan catatan masa 3 jam 48 minit.



Juara menjulang hadiah trofi dan pakej percutian 3 hari 2 malam di Hotel Genting Grand serta pas The Void dan Skytropolis untuk 2 orang.

Tempat kedua memenangi trofi dan pakej percutian 3 hari 2 malam di Resorts World Langkawi berserta Pas Fun Day Skytropolis untuk 2 orang.

Manakala, tempat ketiga membawa pulang trofi dan pakej percutian 2 hari 1 malam di Hotel Awana serta pas Fun Day Skytropolis untuk 2 orang.

Hadiah saguhati percutian 2 hari 1 malam di Hotel First World serta Pas Fun Day Skytropolis untuk 2 orang setiap satu diberikan kepada enam peserta saguhati.

Snow World mencuri pandangan anda dengan persekitaran salji dan pemandangan persis negara dingin di luar negara.

Malah, anda boleh melakukan pelbagai aktiviti menarik seperti bermain gelonsor dengan tobogan atau melontar bola salji dengan teman-teman.

Bukan hanya salji, terdapat juga seni helah 3D dan kawasan mesra foto di dalamnya misalnya iglu, English Tea Shop, French Bakery dan Italian Pizzeria.

Snow World Genting dibuka setiap hari dari pukul 9.30 pagi hingga 11.20 malam dengan bayaran masuk serendah RM40 untuk dewasa dan RM30 untuk warga emas dan kanak-kanak.