Pelakon, Farid Kamil menjelaskan sebenarnya pakej umrah yang diungkit oleh isterinya Diana Danielle sebelum ini adalah hadiah yang diberikan kepadanya.

Farid yang ditemui Gempak tidak menyangka ia telah bertukar menjadi hutang.

“Apabila semuanya sudah jadi terbalik pada tuntutan cerai, hadiah itu sudah bertukar menjadi hutang. Saya mengambil apa yang diluahkannya di Instagram Story tempoh hari dan saya anggap, ini adalah apa yang diingin kan.

“Alhamdulillah, saya dan pasukan dapat tunaikan permintaan Diana itu,” katanya kepada Astro Gempak.

Farid kemudian membayar kembali pakej umrah itu sekali gus di dalam tawaran pendamaian yang diberikan iaitu sebanyak RM44,000 dari jumpa tawarannya sebanyak RM319,700.

Ditanya mengenai rentetan isu pakej umrah itu, Farid menjelaskan bahawa dia menyimpan impian untuk membawa isterinya itu menunaikan umrah, namun, berdepan dengan kekangan kewangan.

“Sebenarnya, dalam tahun ini, kali pertama saya dapat keluar negara dan saya memilih Makkah sebagai destinasi pertama saya. Saya ingin bawa Diana untuk menunaikan umrah.

“Tetapi, kebetulan, pada ketika itu, slot yang ada untuk ke Makkah adalah pada 23 Februari.

“Keinginan saya untuk membawa Diana ke Makkah itu memang sangat tinggi. Namun, ada sedikit kekangan buat saya,” katanya.

Disebabkan itu, Diana kemudiannya memudahkan urusan mereka sekeluarga dan menawarkan untuk menjadikan pakej umrah itu sebagai hadiah buat Farid.

“Kekangannya adalah, saya hanya boleh selesaikan bayaran untuk umrah itu, pada penghujung bulan.

“Jadi, Diana beritahu saya bahawa, tak mengapa sebab ini kali pertama kami dapat keluar negara bersama. Jadi, dia hadiahkan saya perjalanan (pakej) umrah itu,” katanya.

Terdahulu, Diana memuat naik hantaran di Instagram Story, mengenai Farid yang tidak membayar semula beberapa kos ketika menunaikan umrah selepas ditanggung oleh Diana.

“Perjalanan ke Makkah, saya bayar untuk semua empat beranak. Saya tak harap pun dia bayar balik sebab dah biasa bila saya keluarga untuk apa-apa. Selagi tak ingatkan, dia pun takkan ingat nak ganti balik.

“Tapi, dia sendiri cakap, dia akan bayar semula kos tiket penerbangan dan hotel dia di Makkah,” tulisnya.

Diana bagaimanapun tidak hadir ke prosiding sulh yang berlangsung hari ini. Prosiding sulh kedua dijadualkan akan berlangsung pada 25 Mei 2023.