Seorang pemuda menjadi tular di media sosial selepas memuat naik foto dirinya menyemadikan ibu yang meninggal dunia di halaman rumah.

Menerusi akaun Tik Tok dengan nama @adhefin yang dikemas kini semalam, pemuda tersebut dilihat tengah membersihkan kuburan sang ibu.

"Mungkin ini caraku," tulisnya sebagai keterangan. Namun dia tidak menjelaskan mengapa membina kubur ibunya di hadapan kediaman bukan di tanah perkuburan seperti selayaknya.

Melihat dari foto yang dikongsikan dari pelbagai media Indonesia, pemuda tersebut menyemadikan sang ibu sama seperti di tanah perkuburan biasa.

Kubur ibunya bukan hanya diletakkan batu nisan tetapi juga diliputi rumput dan bersih seperti di kawasan perkuburan.

Dia juga dilihat berkunjung ke kubur ibunya yang terletak di hadapan rumah dengan memakai pakaian sopan, berdoa selain menaburkan bunga mawar dan melati saat berziarah.

Tindakanya itu mendapat respon beragam daripada wargamaya.

Malah seorang wargamaya dilihat meninggalkan komen berbunyi: "Manfaat kubur di halaman rumah, jadi kalau rebut harta, rumah tak laku dijual.

Netizen lain pun ikut berkomentar dan menuliskan harapan mereka di masa depan.

"Saya ingin jika suatu saat nanti saya mati, dimakamkan di halaman rumah. Agar anak cucuku kelak setiap hari mengunjungi dan mendoakanku," tulis yang lain pula.

"Andai nanti rezekiku cukup, aku mahu orang tuaku dimakamkan di kawasan rumahku. Biar boleh berkunjung terus," kata seorang lagi wargamaya yang tertarik dengan cara pemuda tersebut.

Biar tidak memberitahu alasan di sebalik tindakannya menyemadikan arwah ibu di hadapan rumah, namun ada yang percaya hal itu dilakukan sebagai satu lambang kasih sayang buat wanita yang telah melahirkannya ke dunia.

Kredit Foto: Insertlive