Keputusan penyanyi dari Indonesia, Cita Citata untuk mengenakan hijab nampaknya meraih respons positif dalam kalangan netizen.

Sungguhpun sudah berpenampilan baharu serta manis bertudung, namun, ada yang mendakwa penampilan terkini Cita Citata itu dipengaruhi oleh kekasihnya, Didi Mahardhika.

Begitupun, menurut Cita Citata, keputusan untuk mengenakan hijab adalah atas kerelaan hatinya sendiri.

"Tudung saya ini adalah ikhlas datang dari keinginan saya sejak dulu, tanpa ada paksaan sesiapa. Mungkin ada hubungannya dengan kekasih saya, pasti ada… walaupun dia tidak pernah meminta atau menyuruh saya mengenakan tudung.

“Hal ini kerana, saya berasa bersyukur kerana dia dapat membimbing saya dengan baik dan membawa kepada keputusan saya untuk belajar bertudung,” tulisnya di Instagram Story.

Dalam pada itu, Cita Citata turut memberitahu yang dia tidak akan memadam foto-foto lamanya di Instagram.

"Tapi mohon maaf IG saya adalah perjalanan saya. Saya tetap manusia yang tak sempurna jadi tak mampu hapus foto saya yang sebelumnya. Ingat bahawa setiap orang punya cerita berbeza. Sokong yang baik-baik. Doakan yang baik-baik. Insya-Allah doa baik akan kembali kepada diri kita sendiri," katanya lagi.

Dalam pada itu, menerusi laporan media Indonesia, Cita Citata mendedahkan yang dirinya tidak lagi terlibat dengan muzik dangdut.

“Benar. Saya tidak lagi menyanyikan lagu dangdut. Sejak dari awal tahun lalu saya sudah fokus dengan lagu pop dan melancarkan lagu bergenre sama.

“Dalam masa sama, saya juga tidak lagi menerima tawaran untuk membuat persembahan menyanyi dangdut,” katanya.

Ditanya tentang keputusan untuk meninggalkan muzik dangdut, Cita Citata memberitahu yang dirinya mahu mengembangkan bakat dalam genre muzik berbeza.

“Saya sudah puas menjadi penyanyi dangdut. Biarlah perkara itu menjadi antara kenangan dalam hidup saya. Sekarang saya mahu mempamerkan bakat nyanyian menerusi genre muzik pop pula,” tutupnya.