Pengacara sensasi, Hazeman Huzir atau dikenali sebagai Haze menganggap ‘content creator’ yang mencetuskan kontroversi merupakan golongan pemalas.

Haze berkata ada pelbagai cara cara untuk membuatkan sesuatu isu itu tular tanpa mengundang kecaman daripada netizen di laman sosial.

Biarpun kerap memberi nasihat, namun bekas pengacara program Motif Viral itu mengakui sukar untuk mengubah pemikiran 'golongan' tersebut.

"Pada saya, content creator yang suka buat viral untuk dapatkan sensasi adalah golongan pemalas. Sebab mereka malas nak fikir.

"Sebenarnya boleh saja keluarkan sikit sel otak untuk fikir sikit saja. Sebab nanti akan tahu macam mana nak viralkan sesuatu isu tanpa dikecam.

"Benda boleh dibuat, sebab saya pun pernah buat banyak kali… jadi, jangan malas sangat. Saya boleh kata jangan, tapi susah nak ubah pemikiran orang," katanya ketika ditemui pada sidang media Misi Kemanusian Afrika di Red Card Cafe, Bandar Baru Bangi, baru-baru ini.

Seramai tujuh orang ikon popular termasuk Haze bakal terbang ke Tanzania, Afrika Timur bermula 6 Julai sehingga 19 Julai bagi menyertai misi kemanusiaan anjuran Pertubuhan Impak Prihatin Malaysia atau Impactive Malaysia (IM).

Misi kemanusiaan yang memberikan fokus kepada pembangunan pendidikan dan ekonomi itu merupakan kunjungan kedua IM ke Afrika selepas lima tahun.

Selain Haze, enam ikon yang akan turut serta terdiri daripada barisan selebriti, personaliti TV, usahawan dan bintang sosial media iaitu Nadzmi Adhwa, Farah Lee, Akhi Fairuz, Que Yahaya, Nazirul dan Aiman Hakim dari Isosynergy Holdings Sdn Bhd.

Dalam pada itu, Haze memberitahu banyak perbezaan kandungan viral dahulu dan kini selepas program yang pernah dikendalinya itu sudah tiada.

Menurut Haze, kandungan viral yang melampau disebabkan permintaan netizen yang gemar memberi pandangan tanpa diminta.

"Banyak sangat beza viral dahulu dan sekarang. Sejak Motif Viral tak ada, makin teruk… macam-macam content melampau. Bagi saya, sebenarnya salah kita semua.

"Saya faham, cara kerja dan fikiran mereka (content creator). Apa yang mereka lakukan sebab ada demand daripada kita. Content creator seperti sebuah perniagaan.

"Selagi ada pemintaan, selagi itu dia akan beri. Rakyat Malaysia suka beri pendapat walaupun tak ada siapa minta. Maka, keluarkan satu benda viral untuk minta pendapat," ujarnya.