Isu berkaitan rogol dalam pengucapan awam bukanlah satu hal yang baharu. Perkataan rogol itu sendiri memberi impak negatif dalam kehidupan seharian, terutama bagi mangsa yang mengalaminya.

Gempak juga pernah sebelum ini menyiarkan teguran yang dibuat oleh pendakwah bebas, Ustaz Adnin Roslan yang menasihati orang ramai supaya tidak menjadikan rogol sebagai satu bahan jenaka dan gurau senda.

“Ok sahabat sekalian, rakyat Malaysia sekalian. Pertama, rogol tu berdosa besar, buat lawak rogol pun berdosa besar, buat scene rogol dalam movie pun berdosa besar.

“Tolong stop buat lawak lucah, tolong stop buat lawak double meaning, tolong stop tayangkan scene yang tak sepatutnya di movie dan drama. Benda ni tak lawak langsung,” tegasnya.

BACA: “Rogol Tu Berdosa Besar, Buat Lawak Rogol Pun Berdosa Besar, Buat Scene Rogol Pun Berdosa Besar” - Ustaz Adnin

Justeru, baru-baru ini, nama pelakon Erry Putra menjadi ‘panas’ apabila dia menggunakan perkataan rogol bagi menggambarkan proses penggambaran.

“Rogol time!” tulisnya sambil meletakkan beberapa emoji.

Hal ini menimbulkan respons negatif terutama dalam kalangan netizen yang tidak bersetuju mengenai penggunaan perkataan tersebut.

“Rogol bukanlah satu perkataan yang kamu boleh guna sesuka hati. Sebahagian mangsa sukar untuk hidup dengan trauma (dirogol). Saya tahu ia sekadar lakonan tetapi tak semua benda kamu boleh buat main. Sekurangnya, berhati-hati dan sensitif dengan kata-kata kamu,” tulis seorang netizen.

Begitupun, ada yang berpendapat ia bukanlah lakonan sebaliknya ia sekadar promosi murah yang menggambarkan betapa cetaknya pemikiran si tuan punya badan.

“Ia bukan lakonan. Lakonan merupakan dalam babak. Gambar yang dikongsi menggambarkan rendahnya pemikiran dan murahnya promosi. Betul-betul jahil dan tidak sensitif terhadap trauma orang lain,” tulis seorang lagi netizen.

Selain itu, ada juga yang menyelar tindakan Erry Putra sebagai satu hal yang kurang menyenangkan.

“Dah kenapa artis-artis Malaysia ni makin lama semua nak tunjuk bebal?” tanya netizen ringkas.