Pembayaran moratorium pinjaman secara automatik bagi tempoh enam bulan kembali menjadi topik ‘hangat’ apabila sekumpulan 25 Ahli Parlimen pembangkang hari ini tampil membuat cadangan.

Difahamkan, cadangan itu susulan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) baru-baru ini.

Menurut kenyataan bersama yang ditandatangani 25 Ahli Parlimen itu, inisiatif enam bulan moratorium pinjaman secara automatik akan meningkatkan aliran tunai kepada sektor ekonomi.

"Dengan cara itu individu serta perusahaan kecil dan sederhana (PKS) akan mempunyai lebihan tunai yang dapat membantu meningkatkan pendapatan semua jenis perniagaan.

“Ia juga penting untuk menggalakkan mereka mengekalkan pekerja sepanjang menghadapi pandemik ini," menurut kenyataan itu.

Menurut mereka lagi, industri PKS atau mereka yang tidak terkesan boleh meneruskan pembayaran pinjaman seperti biasa.

"Subsidi upah bagi enam bulan menggalakkan majikan tidak membuang pekerja.

“Selain itu ia turut membantu mereka bertahan sehingga pertengahan tahun akibat penyusutan jualan dan aliran tunai," menurut kenyataan itu.

Antara Ahli Parlimen pembangkang yang mengeluarkan kenyataan bersama itu adalah Darell Leiking (Penampang); Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Muar); Datuk Mohd Azis Jamman (Sepanggar); Hannah Yeoh (Segambut); Yeo Bee Yin (Bakri); Baru Bian (Selangau); Datuk Rozman Isli (Labuan); dan Datuk Seri Salahuddin Ayub (Pulai).

Sumber: BERNAMA