Hiburan

Filem Punjabi Tempatan Saazish Kena Sabotaj? - "Saya Terkejut Bila Dapat Tahu..."

Amri Hassan
03/07/2024
04:53 MYT
Penerbit filem, S Baldev Singh mendakwa filem Punjabi tempatan pertama terbitannya berjudul Saazish ‘disabotaj’ berikutan jadual penayangan bertembung dengan satu filem import Punjabi.
S Baldev berkata, filem Saazish menemui penonton di pawagam esok sepatutnya tidak bersaing dengan mana-mana filem Punjabi lain jika mengikut Syarat Wajib Tayang (SWT).

BERITA TRENDING: Adi Putra Penyeri Filem Aksi Punjabi Malaysia Saazish, Pengarah Akui Sukar Bersaing Dengan Filem Bollywood

Namun, katanya, dia terkejut bila mendapat tahu satu filem import Punjabi dibawa masuk dan ditayangkan sehari selepas filem arahan Arjin Uppal itu menemui penonton di pawagam.
Katanya, hasil semakan dengan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) sepatutnya tiada filem Punjabi lain selain filem terbitan syarikatnya, Sri Saheb Production Sdn Bhd.
“Mengikut data FINAS sepatutnya hanya satu filem Punjabi, tahun ini. Saya terkejut bila dapat satu filem import Punjabi dibawa masuk untuk tayangan pada saat akhir, minggu lalu.
“Setiap slot tayangan filem perlu ada perancangan, bukan boleh masuk pada saat akhir, lebih lagi, tempoh kurang seminggu sebelum ditayangkan di pawagam.
“Bila buat semakan, tarikh tayangan filem berkenaan pada 28 Jun lalu di seluruh dunia, tetapi atas sebab tertentu tayangan di Malaysia ditunda kepada Jumaat iaitu sehari selepas filem Saazish ditayangkan.
“Saya ada hubungi FINAS bagi mendapatkan penjelasan, namun mereka cuba selesaikan isu ini, tetapi belum ada sebarang jalan.
“Namun, saya mensyaki ada pihak cuba sabotaj dengan membawa masuk filem import Punjabi ini,” dakwa S Baldev.

BERITA TRENDING: Sanjna Suri Sedia Lakonkan Watak Wanita Muslim, Berhijab - "Saya Membesar Pun Dalam Kalangan Orang Islam"

BERITA TRENDING: Penerbit Saman Miss Universe Harnaaz Sandhu - "Dia Tak Peduli Pasal Filem Punjabi, Fokusnya Bollywood"

BERITA TRENDING: Pelakon Bollywood Kushal Punjabi Mati Tergantung, Polis Jumpa Surat Bunuh Diri!

Karya tempatan tak terbela

S Baldev berkata, nasib yang menimpa filem Saazish seolah-olah membuktikan karya tempatan tidak dilindungi dan tiada pembelaan sewajarnya.
“Persoalannya, siapa patut lindungi karya tempatan? Saya tak mahu menuding jari kepada sesiapa.
“Cuma, saya kecewa kepercayaan pelabur kepada pembikin filem di Malaysia makin terhakis. Pelabur gusar mahu melabur pembikinan filem seterusnya.
“Mulanya ada pelabur berminat menghasilkan satu lagi filem Punjabi pada Oktober depan.
“Namun, mereka jadi takut melihat situasi yang berlaku. Niat saya menghasilkan filem kerana mahu wujudkan industri filem Punjabi tempatan dan beri peluang kepada pekerja di balik tabir, tapi begini pula jadinya.
“Saya memang patah semangat sebab mahu merealisasikan sesebuah filem bukan ambil masa sebulan dua, tetapi lebih setahun barulah berjaya hasilkan naskhah ini.
“Saya tiada kuasa, jadi suka atau tidak filem Saazish terpaksa juga ditayangkan kerana sudah mendapat kelulusan Syarat Wajib Tayang dan segala perancangan pemasaran sudah dilakukan, jadi saya terpaksa akur,” kata S Baldev.

Mohon peka

Bagaimanapun, katanya, dia berharap nasib yang menimpa filem Saazish tidak akan berlaku kepada naskhah lain pada masa depan.
“Saya harap pihak yang bertanggungjawab tolonglah peka terhadap isu ini. Jika isu sama berlarutan bagaimana industri perfileman tempatan mahu bergerak ke hadapan.
“Bayangkan filem import menggunakan bahasa sama boleh ditayangkan serentak dengan karya tempatan.
“Saya tiada pilihan kerana semua bahan publisiti sudah diedarkan. Memang saya tak boleh tarik balik tarikh tayangan walaupun ada kerugian yang bakal ditanggung,” katanya.
Saazish membawa maksud konspirasi bergenre aksi dibintangi Kulbeer Singh, Avinder Singh, Amaan Singh Virk, Navinder Kaur, Paul Masih, Balvinder Kaur, Harcharan Singh, Prince Han dan Chanchel Singh serta penampilan istimewa, Datuk Adi Putra.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Selepas 4 Tahun Poster Filem Mulan Sudah Diturunkan, Netizen - “Lepas Viral Baru Jalan”

gempak
07/07/2024
11:55 MYT
Tular baru-baru ini sekeping gambar memaparkan iklan filem Mulan yang dikatakan lapuk dan didakwaberusia 4 tahun masih dipamerkam di stesen MRT tersebut.
Viral

Penduduk Kampung Beratur Minum Air Rendam Kaki Haji, Hajah

gempak
06/07/2024
18:39 MYT
Sebuah video tular di aplikasi TikTok memaparkan sekumpulan penduduk di sebuah kampung beratur untuk meminum air rendam kaki yang didakwa sebagai 'air berkah'.
Hiburan

Kenapa Kaya Sangat? Keluarga Ambani Bakal Langsungkan Majlis Perkahwinan 'Crazy Rich Asians' Sebenar!

gempak
06/07/2024
16:24 MYT
Anant Ambani, 29, akan disatukan dengan teman wanitanya, Radhika Merchant, dalam sebuah majlis yang dilabel sebagai 'wedding of the year'.
Viral

Kumpulan Remaja Tak Tahu Shah Alam Ibu Negeri Selangor, Netizen Cuba Husnuzon - "Rasanya Mereka Sangat Gementar Masa Tu"

gempak
06/07/2024
16:11 MYT
Baru-baru ini, satu video TikTok tular apabila ia menunjukkan tahap pengetahuan am dalam kalangan remaja di Malaysia.
Hiburan

Isteri Baim Wong, Paula Verhoeven Pakai Tudung Sebab Takut Mati

gempak
06/07/2024
12:55 MYT
Pada saat rumah tangga pasangan selebriti Indonesia, Baim Wong dan isteri Paula Verhoeven dikhabarkan sedang bermasalah, Paula Verhoeven tenang memberi fokus terhadap dirinya sendiri