Selama ini pasti ramai yang beranggapan secara tipikalnya buah oren adalah sumber terbaik vitamin C.

Lagi-lagi saat negara sedang berdepan dengan COVID-19, ramai yang membeli buah oren sebagai salah satu ikhtiar untuk mendapatkan vitamin C secara semulajadi buat tubuh badan.

Tetapi korang tahu tak ada lagi buah lain yang sebenarnya mengandungi vitamin C.

Jadi korang tak adalah bosan asyik makan buah oren je kan, why not tukar buah-buahan lain pula.

Nah, #Foodieslife senaraikan antara buah yang tinggi vitamin C

#Jambu Batu

Kandungan Vitamin C dalam jambu batu sebenarnya hampir dua kali ganda dari limau. Dalam sebiji buah jambu batu yang berukuran sederhana mengandungi lebih daripada 250mg Vitamin C. Selain itu, jambu batu juga kaya dengan Serat, Asid Folat, Kalium dan Mangan.

Kredit foto: majalah kesihatan

#Betik

Buah betik merupakan antara buah-buahan yang mengandungi Vitamin C cukup tinggi. Selain itu, betik juga mengandungi nutrisi lain seperti Vitamin A dan B9 (Folat) yang baik diambil oleh wanita hamil.

Kredit foto: Impiana

#Kiwi

Buah kiwi mengandungi dua kali ganda lebih vitamin C berbanding buah oren. Selain mengandungi vitamin C, buah kiwi juga merupakan sumber magnesium, kalium, vitamin A dan vitamin E.

Kredit foto: healthifyme.com

#Anggur

Setiap 100 gram buah anggur mengandungi 10.8 mg vitamin C. Buah anggur merah mengandungi zat besi, kalium, serat dan tinggi antioksidan.

Kredit foto: Sajian Sedap

#Nanas

Cukup dengan hanya satu potong besar nanas, korang dah boleh 79,3 miligram vitamin C. Jumlah ini dapat memenuhi 88% keperluan vitamin C korang dalam satu hari tau. Selain itu nanas juga terkenal dengan kandungan bromelain.

Bromelain adalah enzim pencernaan yang membantu memecah protein dalam makanan dan mengurangi kembung. Enzim ini juga dapat berfungsi sebagai zat antiradang.

Kredit foto: Kompas Health

Selamat makan buah guys! Buah jus pun sedap ni.

Kredit main foto: Keluarga