,
Berita

Gunung Berapi Di Iceland Kembali Meletus

Gempak
23/08/2024
06:09 MYT
Gunung berapi di Semenanjung Reykjanes, barat daya Iceland, meletus lagi pada Khamis menandakan letusan keenam di kawasan itu sejak Disember 2023.
Kejadian berlaku pada 9.26 malam waktu tempatan (2126 GMT), susulan siri gempa bumi yang bermula pada 8.48 malam (2048 GMT) di kawasan kawah Sundhnuks, lapor Xinhua.
Menurut organisasi penyiaran perkhidmatan awam kebangsaan Iceland, RUV memetik Pejabat Meteorologi Iceland memaklumkan aktiviti seismik turut dilaporkan di hujung utara kawah termasuk gempa bumi berukuran 4.0 pada skala Richter sekitar 11.30 malam waktu tempatan (2330 GMT).

BERITA TRENDING: Pelancong Bertumbuk Rebut Pemandangan Terbaik Untuk Selfie Di Gunung Everest

BERITA TRENDING: Tanah Runtuh Di Kawasan Gunung Kinabalu, Tiada Mangsa Dicatatkan

BERITA TRENDING: Pendaki ‘Tersidai’ Di Tebing Gunung, Pihak Pengelola Tersalah Kira Pengunjung

BERITA TRENDING: Letusan Gunung Ruang: MAS, AirAsia Batal Penerbangan Kuala Lumpur Ke Sabah Dan Sarawak

Pakar dari Pejabat Meteorologi Iceland, Benedikt Ofeigsson memberitahu RUV bahawa letusan kali ini serupa dengan dua letusan sebelumnya.
ISAVIA, penyedia perkhidmatan lapangan terbang dan navigasi udara Iceland, mengesahkan bahawa aktiviti gunung berapi itu tidak mengganggu perjalanan udara di Lapangan Terbang Antarabangsa Keflavik, yang terletak di hujung Semenanjung Reykjanes.
Sejak 2021, Semenanjung Reykjanes menyaksikan peningkatan aktiviti seismik, termasuk beberapa letusan gunung berapi.
Letusan terakhir di Semenanjung Reykjanes berlaku pada 29 Mei.
Sumber: Astro AWANI
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Bergabung Dalam 'Biar', Achey Dan Tantari Mahu Sampaikan Mesej Yang Mendalam Buat Pendengar

gempak
12/09/2024
18:55 MYT
Menurut Achey atau nama sebenarnya, Mohd Nasir Hamzah,38, lagu yang ditulis sepenuh olehnya itu mengisahkan tentang realiti kehidupan, di mana kesempurnaan adalah sesuatu yang sukar dicapai.
Berita

“Stop Grooming Children! Stop Pedofile Bang**t” - Peguam Dedah Kisah Ada Pakcik Mahu Nikah Anak Buah Sendiri

gempak
12/09/2024
16:00 MYT
Seorang peguam berkongsi pengalamannya bertemu dengan individu yang menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan anak saudaranya sendiri.
Berita

Lelaki Rempuh Kedai Bekas Kekasih Selepas Berpisah

gempak
12/09/2024
14:59 MYT
Seorang lelaki berdepan hukuman penjara ‘untuk tempoh lama’ kerana merempuh kedai milik bekas kekasihnya dalam cubaan membunuh mangsa selepas hubungan mereka putus, lapor akhbar The Sun UK.
Hiburan

Tak Mahu Ambil Risiko, JoZan Enggan Buat Podcast - “Kami Ada Jadual Kerja Yang Berbeza, Takut..”

gempak
12/09/2024
13:55 MYT
Di saat medium podcast menjadi norma baharu dalam kerjaya sesetengah artis sejak kebelakangan ini, pelawak Johan dan Zizan Razak enggan membuang masa melakukan platform yang sama.
Hiburan

You Know Nothing About Sports: Sherry Alhadad & Che Ta Belajar Main Skuasy Sampai Bola ‘Melekat’ Pada Kepala Abang Cameraman

gempak
12/09/2024
13:25 MYT
You Know Nothing kini kembali dengan You Know Nothing About Sports yang menampilkan Sherry Alhadad akan berpasangan dengan seorang selebriti popular tempatan untuk mencuba mempelajari satu sukan baru.