Pelakon Zed Zaidi mengamuk gara-gara sekolah anaknya di kawasan Kuala Lumpur belum ditutup akibat jerebu.

Kata Zed, anaknya terpaksa dikejarkan ke hospital selepas hidung berdarah dan sesak nafas baru-baru ini.

"IPU dan lebih 200 kat Kuala Lumpur pun tak bagi notis untuk sekolah tutup.

"Ni hidung anak dah berdarah, sakit tekak dan sesak nafas pergi hospital pun cakap tiada apa-apa," keluh Zed menerusi akaun Instagramnya.

Nama je KEMENTERIAN PENDIDIKAN, IPU dan lebih 200 kat KUALA LUMPUR pun tak bagi notis untuk sekolah tutup, ni hidung anak dah berdarah, sakit tekak dan sesak nafas pegi HOSPITAL pun hospital cakap takde apa apa biasa la ni ok. OK? Hmm.. ni lagi satu KEMENTERIAN KESIHATAN sama BODOH! dengan KEMENTERIAN PENDIDIKAN. Nak tanya MENTERI MENTERI pun rasanya tak payah la sebab diorg bukan tahu sangat pasal KEBAJIKAN RAKYAT asyik politik dan BERDRAMA 24 JAM walaupun dah jadi MENTERI. Dah jadi MENTERI pun bodoh hmm.. rakyat lagi kesian sebab diperbodohkan selama ni haaiiii... SAYANGI MALAYSIAKU!

A post shared by Zed Zaidi (@rozaidijamil) on


Bagaimanapun, netizen kembali mempersoalkan tindakan Zed yang bertegas masih menghantar anaknya ke sekolah ketika kondisi cuaca sedang meruncing.

Namun, Zed membalas pertanyaan terbabit dengan menyatakan keengganannya untuk ingkar pada undang-undang yang telah ditetapkan.

"Aku ni setia dan taat pada undang-undang selagi sekolah tak bagi notis rasmi aku suruh juga anak pergi sekolah," jelasnya.

Zed mendirikan rumah tangga bersama Natalia Mustafa Kamal dan dikurniakan tiga cahaya mata Ryan Zikri, 7 dan sepasang bayi kembar yang berusia tiga bulan.

Dalam perkembangan terkini, sebanyak 1,603 buah sekolah di lapan negeri diarahkan tutup ekoran bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang berbahaya.

Ini termasuk 66 sekolah di Wilayah Persekutuan membabitkan 48,527 pelajar dan 53 sekolah di Negeri Sembilan dengan 28,073 pelajar turut diarahkan tutup berikutan beberapa kawasan mencatatkan bacaan IPU melebihi 200 iaitu sangat tidak sihat.

Turut dilaporkan, Selangor mencatatkan penutupan sekolah paling tinggi iaitu membabitkan 538 sekolah diikuti Sarawak (337); Perak (303); Pulau Pinang (162), Kedah (119) dan Putrajaya (25).