,
Berita

Hilang Selama 8 Bulan, Ini Kronologi Kes Pembunuhan Kejam Cikgu Istiqomah

Gempak
12/08/2024
04:52 MYT
Kehilangan seorang guru wanita sejak lapan bulan lalu, akhirnya terjawab selepas polis mengesahkan mayat tanpa kepala dan tangan dijumpai dibuang di dalam tong sampah di dalam longkang yang ditemui pada 31 Disember tahun lalu, dikenal pasti sebagai Istiqomah Ahmad Rozi, 33.

Kronologi kes

Berikut antara perkara yang perlu diketahui berhubung kejadian tersebut setakat ini: 26 Disember 2023
– Cikgu Istiqomah dikatakan telah menghilangkan diri daripada keluarga dan tidak pulang ke rumah, manakala telefon bimbit beliau juga gagal dihubungi.
27 Disember 2023
– Pihak keluarga membuat laporan polis berkaitan kehilanhan Cikgu Istiqomah dan Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Mohd. Sohaimi Ishak mengesahkan mengenai laporan kehilangan wanita itu yang diterima pada pukul 12.36 tengah malam.
– Kereta dipandu Cikgu Istiqomah ditemui di parkir sebuah pasar raya dekat Kota Masai, Johor Bahru berhampiran rumahnya.
– Menerusi rakaman televisyen litar tertutup (CCTV) pasar raya berkenaan, kelihatan seorang lelaki keluar daripada kenderaan itu, sebaliknya kelibat Cikgu Istiqomah tidak kelihatan.
31 Disember 2023
– Suasana di Kampung Tanjung Rimau, Pulau Sebang dekat Alor Gajah, Melaka gempar dengan penemuan mayat seorang wanita berbogel tanpa kepala, kaki dan tangan yang dibuang di dalam tong sampah di dalam longkang sekitar pukul 2 petang.
– Lokasi penemuan mayat adalah di tepi jalan raya dan terletak kira-kira 100 meter daripada sebuah rumah kosong.
6 Januari 2024
– Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Arshad Abu berkata, pihaknya percaya kepala, kedua-dua belah tangan dan kaki si mati telah dipotong. Anggota badan yang hilang bagaimanapun tidak ditemui di kawasan tersebut.
2 Ogos 2024
– Ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ibu kepada Cikgu Istiqomah diambil oleh Data Bank/DNA (D13) Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman.
12 Ogos 2024
– Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Ashari Abu Samah mengesahkan mayat tanpa kepala dan tangan yang dijumpai dibuang di dalam tong sampah di dalam longkang di Kampung Tanjung Rimau, Pulau Sebang, pada 31 Disember tahun lalu adalah milik Cikgu Istiqomah.
– Hasil siasatan ujian DNA ibu mangsa adalah sepadan.
– Susulan itu, polis menahan sepasang suami isteri berusia 36 dan 37 tahun di Chemor, Perak yang disyaki terlibat dalam jenayah tersebut.
BERITA TRENDING: Mayat Tanpa Kepala Sah Milik Cikgu Istiqomah
BERITA TRENDING: Remaja 14 Tahun Menyamar Sebagai Kakitangan Hospital Serdang Ditahan
BERITA TRENDING: Dikatakan Gambar Lucah Tersebar, Ini Cara Terbaharu Scammer Umpan Mangsa Untuk Kaut Data Peribadi
BERITA TRENDING: Umpama Dalam Drama & Filem, Ini 5 Rompakan Terbesar Yang Pernah Berlaku Di Malaysia!
– Kedua-dua mereka telah ditahan reman selama tujuh hari bermula 6 sehingga 12 Ogos bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
– Terbaharu, suspek lelaki yang juga bekas kekasih Cikgu Istiqomah disambung reman selama tujuh hari bermula esok selepas perintah reman dikeluarkan Majistret Dr. Teoh Shu Yee hari ini.
– ⁠Suspek dan mangsa berkenalan ketika menuntut du sebuah institusi pendidikan yang sama.
– Polis percaya suspek dan mangsa berhubung bagi membincangkan pelaburan forex.
Sumber: Kosmo
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Hilang Lebih Setahun, Lelaki Ini Cuba Bertahan Dengan Minum Darah Penyu & Air Kencing Sendiri

gempak
16/09/2024
14:55 MYT
Selepas 438 hari terdampar di lautan, seorang lelaki yang dikenali sebagai Jose Salvador Alvarenga akhirnya terselamat manakala rakannya tidak.
Hollywood

Sadis! Tak Sempat Lari Ratu Cantik Switzerland Maut, Suami Cekik & Blender Anggota Badan

gempak
14/09/2024
18:55 MYT
Hajat salah seorang finalis Ratu Switzerland, Jenazah Kristina Joksimovic untuk melarikan diri daripada suaminya tidak kesampaian apabila dibunuh lelaki tersebut.
Berita

Pelanggan Mula Menjauhi Premis Perniagaan GISBH

gempak
13/09/2024
13:25 MYT
Beberapa premis perniagaan yang bernaung di bawah Global Ikhwan Service and Business Holding (GISBH) di Perlis mulai terkesan dengan isu yang melanda syarikat itu.
Berita

Kematian Al Fateh: Pengasuh Menangis Teresak-Esak Di Kandang Tertuduh

gempak
13/09/2024
04:24 MYT
Seorang wanita yang didakwa membunuh bayi lapan bulan Muhamad Al Fateh Amri Mohd Fikry Amri di sebuah taman asuhan kanak-kanak (taska) di Taman Kelemak Utama minggu lalu, dihadapkan ke Mahkamah Majistret Alor Gajah hari ini.
Hiburan

Kes Tetak Elly Idzlianizar, Aweera Dedah Arwah Pelumba Cub Prix Adalah Sepupu - “Tergamak Kau Buat Macam Tu”

gempak
13/09/2024
02:36 MYT
Bekas pelumba Moto 3 dan Cup Prix negara, Elly Idzlianizar Elias, 40, yang meninggal dunia akibat ditetak sebenarnya merupakan sepupu kepada penyanyi, Aweera.