Model profesional, Amber Chia memberi komen tentang kenyataan yang dibuat oleh seorang ‘Instafamous’ yang mendakwa individu memakai baju bersaiz M, gemuk.

Amber berkata, tidak sepatutnya menilai orang lain dengan saiz badan mereka kerana apa yang lebih penting adalah kesihatan dan kecantikan dalaman dimiliki.

“Jangan nilai orang lain dari bentuk badan atau fizikal mereka. Saya lebih percaya kepada kecantikan dalaman, kesihatan dan kebahagiaan diri mereka sendiri,” katanya.

Ditanya samada dirinya pernah berhadapan dengan isu ‘body shaming’, Amber berkata dia pernah disangka hamil ketika mengalami penambahan berat badan.

“Pernah dulu ketika berat badan saya naik, orang ingat saya mengandung dan mereka mula bercakap tentang saya kerana baju dah tak muat.

“Tetapi bagi saya saiz badan tu tak penting. Jika seseorang tu nampak kurus tetapi dia sihat dan cantik, tidak mengapa.

“Dan ada juga yang berbadan besar, mereka masih kelihatan cantik. Saya rasa semua orang ada saiz badan yang sempurna.

“Ada yang suka kurus, ada pula yang suka nampak berisi. Semua ada saiz ideal yang mereka idamkan. Jadi tak perlu rasa malu dengan ‘body shaming’,” katanya.

Tambah Amber ‘body shaming’ hanya berlaku apabila seseorang itu menilai penampilan fizikal orang lain.

“Jadi, kepada masyarakat di luar sana jangan sesuka hati menilai penampilan fizikal orang lain,” katanya kepada Hlive!

Untuk berita hiburan yang padat dengan informasi, jangan lupa saksikan HLive! yang bersiaran pada setiap Isnin hingga Sabtu pada jam 8.30 malam di Astro Ria (104) dan Astro Ria HD (123).