Syarikat pengurusan XIOKK Entertainment akhirnya tampil memberikan penjelasan berhubung beberapa isu tular yang melanda artis di bawah naungannya iaitu SMDX.

Kenyataan rasmi itu diberikan menerusi hantaran terbaharu di akaun Instagram milik syarikat tersebut.

Penjelasan mengenai plagiat & pemakaian

“XIOKK Entertainment ingin menjelaskan beberapa isu yang telah tular baru-baru ini berkenaan penerbitan lagu dan video klip artis kami SMDX - Original Sabahan.

“Plagiat - Kami ingin mengesahkan bahawa segala kebenaran dari segi penerbitan dan pembikinan semula lagu Original Sabahan telah mencapai perjanjian antara XIOKK dan juga Rusa Marketing selaku syarikat penerbit untuk Hezron, komposer Original Sabahan.

“Pemakaian - Kami ingin memohon maaf kepada semua pihak yang tersinggung dengan pilihan pemakaian kami.

“Kami mengaku, banyak lagi yang kami boleh baiki. Kami mengambil semua kritikan dan dengan izin tuhan, kami akan perbaiki lagi di masa depan,” maklum kenyataan itu.

A post shared by XIOKK Entertainment (@xiokk.my)

Mohon maaf isu video tular ahli SMDX

Dalam hantaran yang sama, pihaknya juga turut memohon maaf atas isu video tular merakamkan salah seorang anggota SMDX iaitu Elle yang dikatakan agak kasar ketika menjawab komen netizen dan selain mendakwa tidak mengenali kumpulan Dolla.

Bagaimanapun, syarikat itu menjelaskan mereka sesekali tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana kecaman berbaur pembulian.

“Bagi pihal El dan juga SMDX, kami ingin secara formal membuat permohonan maaf kepada semua atas kekhilafan kami.

“Kami mengaku, banyak lagi yang perlu kami pelajari. Kami berjanji akan perbaiki lagi cara kami.

“Namun, syarikat kami tidak sekali menerima apa-apa jenis kecaman yang berbaur pembulian & memalukan artis-artis kami.

“Kami memohon maaf kerana terpaksa membuang segala komen-komen yang mengandungi sentiment sebegitu. Kami di sini, cuma ingin belajar dan berkarya.

“Visi & Misi XIOKK kekal sama, iaitu untuk membina atau memperkukuhkan ekosistem muzik di Sabah dan dengan izinNya, memberikan lebih peluang kepada bakat-bakat di Sabah untuk menunjukkan karya mereka bukan sahaja di pentas nasional bahkan ke persada dunia,” jelas kenyataan itu.

A post shared by Astro Gempak (@astrogempak)

BERITA TRENDING: SMDX Mohon Maaf Pada iDolla - “Kami Sangat Menghormati Dolla Sebagai Senior Dalam Industri”

Terdahulu, nama SMDX menjadi hangat berikutan komposer, Julfekar menegur sikap salah seorang anggota kumpulan baharu SMDX iaitu Elle yang dilihat sedikit bongkak dan kasar ketika menjawab komen netizen.

BERITA TRENDING: Julfekar Tegur Sikap Ahli Kumpulan SMDX - “Belum Apa-Apa Dah Ada Attitude Problem, Jangan Bikin Malu Orang Sabah”

Julfekar berkata sikap sebegitu boleh memburukkan nama SMDX yang baru sahaja dikenali ramai.

A post shared by Astro Gempak (@astrogempak)

Selain SMDX, Julfekar sebelum ini juga pernah menegur persembahan kumpulan The Gadys kerana mutu persembahan dan kualiti vokal mereka yang agak mengecewakan.

Untuk info, kemunculan SMDX (disebut sebagai Sumandax) menerusi lagu Original Sabahan baru-baru ini menjadi tular dan menerima pelbagai reaksi netizen.

Kumpulan wanita Sabah pertama yang berada di bawah naungan XIOKK Entertainment itu dianggotai oleh Crystal Vanessa John, Deveygrayc dan Elle Thong.