Berita

#JusticeForZaynRayyan: Peguam Siap Sedia Jika Ibu Bapa Zayn Rayyan Dituduh, Bebas Esok

Gempak
11/06/2024
08:29 MYT
Peguam kepada ibu bapa kanak-kanak autistik, Zayn Rayyan Abdul Matiin bersiap sedia sekiranya anak guamnya dituduh atau dibebaskan, esok.
Ia susulan tempoh reman kedua-dua pasangan berusia 28 tahun akan tamat selepas diberi tempoh reman kali kedua selama enam hari sejak 7 Jun lalu.
Peguam yang juga Bekas Timbalan Pendakwa Raya (TPR), Fahmi Abd Moin berkata, pihaknya akan berada di Mahkamah Majistret Petaling Jaya esok bagi mengetahui status anak guamnya.

“Sekiranya pihak pendakwaan mendapati ada bukti kukuh untuk menuduh mana-mana suspek, suspek akan dibawa ke mahkamah bagi menghadapi pertuduhan.

“Pertuduhan boleh dilakukan pada hari sama reman Orang Yang Di Siasat (OYDS) tamat atau keesokannya bergantung kepada arahan AGC,” katanya ketika dihubungi hari ini.

BERITA TRENDING: #JusticeForZaynRayyan: “Keluarga Tidak Pernah Lantik Mahmud Sebagai Peguam” - Datuk Zayn Rayyan Perjelas Salah Faham

BERITA TRENDING: #JusticeForZaynRayyan: “Ibu Bapa Zayn Rayyan Menangis, Tertekan” - Peguam

Belum dapat bertemu ibu bapa Zayn

Tambah Fahmi, sehingga kini beliau masih belum dapat bertemu anak guamnya dan tidak menerima sebarang makluman daripada pegawai penyiasat.
Jelasnya, kali terakhir beliau bertemu dengan pasangan suami isteri itu adalah di Mahkamah Majistret Petaling Jaya ketika permohonan sambung reman ke atas mereka pada Jumaat lalu.
“Kita ada memohon untuk bertemu anak guam tetapi tiada maklum balas daripada pegawai penyiasat mungkin mereka mahu ruang melakukan siasatan, jadi kita faham,” jelasnya.

Keadaan keluarga dalam tekanan

Fahmi berkata, keadaan keluarga kedua-dua pasangan itu tidak dinafikan berada dalam tekanan, namun mereka menyerahkan kepada siasatan polis.

“Tipu kalau kita kata tidak tertekan, mana ada keluarga yang tidak tertekan jika anak dan menantu mereka ditahan. Mereka sentiasa menanti siasatan yang dilakukan polis,” ujarnya.

BERITA TRENDING: #JusticeforZaynRayyan: "Ada Percanggahan Keterangan Saksi, Ibu Bapa Zayn Rayyan" - Polis

BERITA TRENDING: #JusticeForZaynRayyan: Proses Lanjutan Reman Ibu Bapa Zayn Rayyan Bertukar Kecoh

Mohon masyarakat tak buat sebarang spekulasi

Ujar Fahmi, masyarakat diminta tidak membuat sebarang spekulasi berhubung siasatan ini dan menyerahkan kepada pihak polis menjalankan siasatan.
“Ini kerana, pihak polis sedang berusaha keras untuk menjalankan siasatan dalam mendapatkan keadilan terhadap kematian Zayn Rayyan.
“Masyarakat perlu beri ruang kepada polis menjalankan siasatan berlandaskan proses undang-undang,” katanya.
Terdahulu, ibu Zayn Rayyan yang berada dalam tahanan reman polis dibawa ke Apartment Idaman, Damansara Damai bagi proses lakonan semula di lokasi kejadian.
Wanita berkenaan dibawa ke kediaman keluarga mereka sebelum ke lokasi tempat mayat kanak-kanak malang itu ditemukan.
Pada 7 Jun lalu, pasangan suami isteri masing-masing berusia 28 tahun telah disambung reman enam hari lagi dan akan tamat esok.
Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan berkata, terdapat percanggahan keterangan daripada ibu, bapa dan saksi antara sebab siasatan lanjut dilakukan polis.
Beliau berkata, pihaknya sedang menjalankan pelbagai usaha dalam lengkapkan kertas siasatan.
Sumber: Kosmo Online
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Nama Zayn Rayyan Dipinda Kepada Zayn Rayyan Zaim Ikhwan

gempak
26/07/2024
05:25 MYT
Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada Jumaat dimaklumkan nama kanak-kanak austisme, Zayn Rayyan Abdul Matiin yang mati dibunuh pada Disember lalu telah ditukar kepada Zayn Rayyan Zaim Ikhwan.
Berita

"Saya Tidak Lagi Mewakili Ismanira" - Peguam Ibu Zayn Rayyan

gempak
26/07/2024
01:55 MYT
Peguam, Mahmud Jumaat mengesahkan tidak lagi mewakili ibu, Zayn Rayyan Abdul Matiin, yang dituduh atas kes pengabaian terhadap kanak-kanak autistik itu di Mahkamah Sesyen pada Jumaat.
Viral

Isu Sebelah Kaki Peguam Dalam Neraka, Pendakwah Nasihat Netizen Hati-Hati Tinggalkan Komen Di Media Sosial

gempak
26/07/2024
00:55 MYT
Netizen tidak sepatutnya menghakimi pekerjaan orang lain sehingga melibatkan balasan syurga dan neraka pada akhirat kelak dengan mudah.
Berita

Ibu Bapa Albertine Leo Tidak Kenal Mana-Mana Suspek Culik, Polis Masih Teruskan Siasatan!

gempak
25/07/2024
10:25 MYT
Ibu bapa kepada Albertine Leo Jia Hui, 6, tidak mempunyai sebarang hubungan dengan kelima-lima suspek yang direman bagi membantu siasatan kes penculikan kanak-kanak itu.
Hiburan

Harith Iskander & Isteri Tetap Tenang, Hadir Untuk Prosiding Kes Perceraian

gempak
25/07/2024
04:08 MYT
Pelawak dan pelakon Harith Iskander hadir bersama isterinya, Dr Jazmine Lim di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur pada pukul 11.50 pagi Khamis untuk prosiding sebutan kes perceraiannya.