Bulan lalu, bekas pekerja yang membangunkan aplikasi-aplikasi keluarga Kardashian, Jessica DeFino mendedahkan yang dia tidak dibayar setimpal dengan kerja, sementara majikannya, meraih pendapatan sehingga berjuta dollar dalam setahun.

Menerusi ciapan yang dikongsikan, Jessica berkata: “Saya merupakan editor bagi aplikasi-aplikasi Kardashian pada tahun 2015 di LA, bekerja siang, malam dan hujung minggu, dan hanya mampu beli barang dapur di kedai 99 Cents Only.

“Saya tipu saya sakit lebih daripada sekali kerana tidak mampu untuk isi minyak kereta untuk ke pejabat dan dimarah kerana buat kerja-kerja sambilan,” katanya.

Dalam sebuah artikel baharu terbitan Vice, Jessica dan beberapa bekas pekerja yang enggan didedahkan identiti turut berkongsi lebih lanjut mengenai hal berkenaan.

“Saya merupakan pembantu editor untuk aplikasi-aplikasi rasmi Kardashian Jenner, dan saya tidak meraih pendapatan setimpal dengan kerja,” katanya.

Jessica menambah yang dia menerima gaji tahunan sebanyak AS$35,000 (RM147,956), sekitar AS$2,916 (RM12,326) sebulan.

Jessica turut memberitahu yang dia hanya menikmati sekitar AS$600 (RM2,536) seminggu iaitu AS$ (RM10,144) sebulan daripada gaji selepas ditolak cukai.

Menerusi artikel sama, Jessica turut bercerita, wang gaji yang berbaki tidak mencukupi untuk membayar duit minyak ke pejabat.

“Saya panik, pukul stereng dan menjerit. Dan saya menangis,” katanya.

Sementara itu, seorang bekas pekerja turut berkongsi kisah bekerja di syarikat yang sama.

“Saya bekerja setiap masa. Saya tak cukup tidur. Saya minum minuman beralkohol dengan banyak kerana terlalu tertekan. Saya jadi tidak sihat sehingga rambut saya gugur,” kongsinya.

Mengulas mengenai hal tersebut, wakil Whalerock berkata: “Jessica DeFino adalah pekerja di Whalerock selama 14 bulan, tujuh tahun lalu. Pekerja di levelnya dibayar gaji pokok, ditambah bayaran lebih masa untuk setiap jam kerja tambahan, dan memenuhi syarat untuk dan menerima bonus dan kenaikan gaji berkala,” katanya.

Jessica merupakan pekerja di Whalerock Industries, syarikat media digital yang dibeli oleh Kardashian-Jenner pada Mei 2015 untuk membangunkan aplikasi. Setiap adik-beradik Kardashian-Jenner melancarkan aplikasi masing-masing yang membawa keuntungan berjuta dollar sebelum ditamatkan perkhidmatan pada 2019.