,
Viral

Kes Kehilangan Menjadi-Jadi, Ustaz Jafri Kongsi Doa Keselamatan Keluar Rumah

Gempak
17/08/2024
01:55 MYT
Setiap hari, ada sahaja berita kehilangan insan tersayang dilaporkan media.
Bahkan lebih menyayat hati apabila pengakhirannya berlaku pelbagai kejadian buruk yang tiada siapa pun inginkan seperti pembunuhan, penculikan dan sebagainya.
Terbaharu, kehilangan Nidza Afham Mokhtar pada petang Selasa terjawab apabila mayatnya ditemukan terapung di Sungai Klang, Selangor pada pukul 7.30 malam, Rabu.

Ustaz Jafri

Bimbang dengan kes kehilangan yang semakin bertambah saban tahun, pendakwah Ustaz Jafri Abu Bakar Al Mahmoodi tampil berkongsi sepotong doa yang diajarkan Rasulullah SAW.
Sebelum berkongsi doa tersebut, beliau sempat menyatakan kerisauannya terhadap kejadian kehilangan orang yang semakin bertambah.

“Kita dikejutkan dengan berita kehilangan seorang pemuda bernama Nidza Afham, yang jenazahnya ditemui terapung di dalam Sungai Klang. Kita ucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarganya.

“Sekarang ini semakin menjadi-jadi berita kehilangan. Ia bukan setakat melibatkan anak-anak kecil, bahkan orang dewasa juga sama.

ARTIKEL BERKAITAN: Keluarga Harap Proses Bedah Siasat Berjalan Lancar - “Setakat Ini Tak Tahu Ada Kecederaan Atau Tidak”

​ARTIKEL BERKAITAN: Abang Ipar Nidza Afham Mohon Netizen Henti Buat Spekulasi Tidak Benar - “Berkatalah Benda-Benda Yang Baik”

​ARTIKEL BERKAITAN: Kakak Aufahanie Dedah Nidza Afham Pernah Cakap Mahu Jadi Terkenal - “1 Malaysia Kenal Sekarang Tapi Bukan Macam Ini”

​ARTIKEL BERKAITAN: “I Love You Am, Bahagialah Di Syurga Firdausi” - Aufahanie

​ARTIKEL BERKAITAN: “Ayah Cakap Masa Laungkan Azan Dia Sudah Ada Firasat Afham Berada Di Situ” - Kakak Aufahanie

“Dalam laporan Polis Diraja Malaysia, purata 900 kes kehilangan dilaporkan setiap tahun dan dari tahun 2017 hingga 2021, kira-kira 10,000 laporan kehilangan telah dibuat. Ini sangat menakutkan,” katanya.
Menurut beliau, doa yang diajar Baginda SAW adalah seperti berikut:
“Dengan nama Allah, aku bertawakal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya.”
Doa tersebut diambil daripada sepotong hadis Rasulullah SAW:
“Jika seseorang keluar rumah, lalu dia mengucapkan ‘Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, laa hawla walaa quwwata illa billah’, maka dikatakan ketika itu, ‘Kamu akan diberi petunjuk, dicukupkan dan dilindungi’. Malah syaitan juga akan menjauh daripada kamu. Syaitan yang lain akan berkata: ‘Bagaimana kamu ingin mengganggu seseorang yang telah mendapatkan petunjuk, dicukupkan dan diberikan perlindungan Allah SWT?” (Hadis Riwayat At-Tirmizi).
Beliau mengajak semua untuk mengajar diri dan seluruh ahli keluarga agar beramal dengan doa ini supaya berada dalam penjagaan Allah SWT apabila keluar dari rumah dan dijauhkan daripada perkara-perkara tidak diingini.
Sumber: Sinar Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Kucing Tertua Mati Pada Usia 33 Tahun

gempak
16/09/2024
18:55 MYT
Kucing baka bulu panjang bernama Rosie itu mati di dalam rumahnya di Norwich, Norfolk.
Berita

Hilang Lebih Setahun, Lelaki Ini Cuba Bertahan Dengan Minum Darah Penyu & Air Kencing Sendiri

gempak
16/09/2024
14:55 MYT
Selepas 438 hari terdampar di lautan, seorang lelaki yang dikenali sebagai Jose Salvador Alvarenga akhirnya terselamat manakala rakannya tidak.
Berita

Tiga Maut, Enam Peserta Himpunan RXZ Cedera Kemalangan

gempak
16/09/2024
13:55 MYT
Ketua Polis Terengganu, Datuk Mohd. Khairi Khairuddin berkata, kemalangan melibatkan peserta Himpunan RXZ Members 6.0 itu dilaporkan berlaku di Marang, Kemaman dan Hulu Terengganu.
Berita

Jumpa Gigi Manusia Dalam Kuih Bulan, Polis Lakukan Siasatan

gempak
16/09/2024
12:55 MYT
Pelanggan wanita itu terjumpa gigi berkenaan dalam kuih bulan yang berintikan daging.
Hiburan

Pertama Kali Join Reality Show, Zarif Ghazzi Teruja Jayakan Call Me Handsome Sempena Hari Malaysia – “Saya Terus Ambil, Tolak Semua Job”

gempak
16/09/2024
12:25 MYT
Pelakon meningkat naik, Zarif Ghazzi teruja apabila membuat penampilan dalam sebuah rancangan realiti, Call Me Handsome.