Festival Filem Antarabangsa Malaysia ke-7 (MIFFest) bakal berlangsung pada 21 hingga 28 Julai 2024 dengan mengangkat tema Uncaged.

Lebih istimewa, festival terbabit melantik pelakon berkarisma, Bront Palarae sebagai duta rasmi.

Kata Presiden dan Pengasas MIFFest, Joanne Goh, pihaknya sentiasa melihat MIFFest bukan sekadar festival namun ibarat satu perayaan.

"MIFFest sudah memasuki tahun ke-7, satu pencapaian yang menarik dan membanggakan.

"Saya sentiasa melihat MIFFest bukan sekadar festival mahupun perayaan, tetapi sebagai komitmen, komitmen untuk memupuk komuniti yang lebih baik, memupuk landskap pembikinan filem yang lebih sihat, dan memupuk adegan seni organik yang lebih bertenaga," ujarnya.

A post shared by Malaysia International Film Festival (@miffest_mgga)


MIFFest punyai aspirasi untuk memperkaya budaya Malaysia dan meraikan bukan sahaja filem, tetapi landskap seni dan kreativiti yang lebih luas.

Duta MIFFest-7, Bront pula menyifatkan festival itu menjadi acara 'gathering' tahunan penggiat seni.

"Festival ini melambangkan perjumpaan semula tahunan, tradisi yang dihargai bagi meraikan hubungan yang telah kami bina dan pencapaian keseluruhan," katanya.

Selain Bront, MIFFest turut melantik Zizan Razak sebagai Lembaga Penasihat selepas bergelar juri pada tahun lalu.

BERITA TRENDING: Wakili Malaysia Sebagai Juri MIFFest Ke-6, Zizan Razak Harap Impak Positif Terhadap Industri Perfileman Tanah Air

BERITA TRENDING: Zizan Razak Dilantik Panel Juri Festival Filem Antarabangsa Malaysia Ke-6 - "Dia Versatil, Pelakon…

Selain itu, MIFFest-7 turut menjalin kerjsama strategik dengan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) dan kerjasama dengan Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Ketua Pegawai Eksekutif FINAS, Datuk Azmir Saifuddin melahirkan rasa terujanya terhadap kerjasama ini.

"Kami sangat teruja untuk bergabung tenaga dengan MIFFest untuk edisi tahun ini. Perkongsian ini merangkumi visi bersama kami, memupuk bakat dan mempamerkan kemeriahan pawagam Malaysia kepada Dunia. Saya sangat teruja dan sangat menantikannya," katanya.

MIFFest ke-7, berlangsung pada 21-28 Julai 2024, di The Exchange TRX dan GSC Cinema. Manakala Malam Kemuncak Anugerah pada 27 Julai 2024 di Auditorium Seri Angkasa, Angakasapuri Kota Media.

PILIHAN PEMBACA: MIFFest Edisi Ke-6 Bakal Terbangkan Bintang Terkemuka Dunia Sebagai Tetamu Istimewa