,
Gaya Hidup

Patut Orang Sanggup Beratur Panjang.. Nasi Kandar Ini Diiktiraf Paling Tua di Malaysia!

Azwa Rahman
17/07/2020
08:17 MYT
Nasi kandar Hameediyah di Pulau Pinang telah mendapat pengiktirafan sebagai restoran nasi kandar tertua di Malaysia oleh Malaysia Book of Records.
Terletak di Lebuh Campbell, restoran nasi kandar ini sudah mencecah usia 100 tahun!
Mula beroperasi sejak tahun 1907 dan masih popular sehingga ke hari ini, patutlah restoran ini sering menjadi tumpuan umum terutamanya pada waktu hari minggu atau cuti umum.
Restoran nasi kandar keluarga ini kini diwarisi oleh generasi ketujuh keluarga berkenaan iaitu Ahamed Seeni Pakir Abdul Shukor.
Malah, dia melahirkan rasa kesyukuran atas pengiktirafan itu dan berjanji akan terus menghidangkan makanan dan perkhidmatan terbaik untuk pelanggan restoran berkenaan.
Kini restoran Nasi Kandar Hameediyah mempunyai dua cawangan isitu di Butterworth dan Kota Damansara.
Selain itu, mereka juga dijadualkan akan membuka sebuah lagi cawangan baru di Sungai Ara pada bulan Ogos 2020.
Resipi warisan keluarga itu juga akan diturunkan kepada generasi seterusnya untuk menjayakan misi mereka bagi mengembangkan perniagaan ke seluruh negara.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Gaya Hidup

Pemilik Restoran Nasi Kandar Hameediyah Cabar Masterchef Indonesia Datang Malaysia - "Pekena Depan Saya, Beritahu Berpasir Atau Tidak?"

gempak
03/10/2024
12:09 MYT
Pemilik restoran nasi kandar tertua di Malaysia, Restoran Hameediyah, Abdul Sukkor Syed Ibrahim mencabar masterchef Indonesia yang mendakwa nasi kandar Malaysia punyai rasa 'berpasir' untuk datang bertandang ke Malaysia.
Hiburan

Makan Nasi Kandar & Mandi Pantai, Afgan Tak Sabar Nak Buat Konsert Di Pulau Pinang

gempak
01/10/2024
01:55 MYT
Menurut Afgan atau nama sebenarnya, Afgan Shahreza,35, dia mungkin akan meluangkan masa beberapa hari di Pulau Pinang selepas selesai mengadakan konsertnya nanti.
Viral

Influencer Dengan 1.5 Juta Followers Ditahan Reman, Buat Aksi Drift

gempak
29/09/2024
08:25 MYT
Mahkamah Majistret mengeluarkan perintah tahanan reman selama dua hari terhadap seorang pempengaruh TikTok yang juga usahawan muda terkenal di Pulau Pinang bagi membantu siasatan Ops Khas Samseng Jalanan.
Viral

"Nasi Kandar Wajar Diiktiraf Sajian Warisan Malaysia!" - Penganjur Nasi Kandaq Fest 2.0 Ulas Isu Nasi Kandar 'Berpasir'

gempak
22/09/2024
05:30 MYT
Menu nasi kandar seharusnya digazetkan sebagai makanan warisan negara, sama seperti nasi dagang, teh tarik, serta roti canai.
Gaya Hidup

Nak Jimat Masa Ketika Bercuti, Tiga Lokasi Yang Anda Boleh Kunjungi Dengan Hanya Menaiki Kereta Api

gempak
21/09/2024
13:25 MYT
Untuk anda yang tak mahu tempuh kesesakan lalu lintas dan malas nak pandu jauh-jauh jangan risau sebab anda kini boleh pilih untuk menaiki kereta api.
BorakSeeni