,
Berita

Pelajar Malaysia Dihukum Penjara Seumur Hidup, Bunuh Bayi Sendiri Di UK

Awani
26/10/2024
01:03 MYT
Seorang pelajar Malaysia di United Kingdom (UK) yang meletakkan bayi yang baru dilahirkan ke dalam kotak bijirin sejurus selepas kelahiran pada Mac tahun ini dan menyembunyikan kotak itu dalam sebuah beg pakaian, telah dijatuhi hukuman penjara seumur hidup dengan tempoh minimum 17 tahun.
Mahkamah Mahkota Warwick menjatuhkan hukuman ke atas Jia Xin Teo, 22, pada Jumaat (25 Okt) di selepas disabitkan atas kesalahan membunuh, menurut kemas kini terbaharu di laman sesawang Perkhidmatan Pendakwaan Mahkota UK (CPS).
Terdahulu, Bernama melaporkan mahkamah mendapati Teo bersalah pada Khamis (24 Okt).
Teo, seorang penduduk Coventry yang tiba di UK awal tahun ini untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Coventry, menyembunyikan kehamilannya dan melahirkan bayi pada 4 Mac.
Dia kemudian meletakkan bayi yang baru lahir itu ke dalam kotak bijirin, yang dimasukkan ke dalam beg plastik dan disimpan dalam sebuah beg pakaian.
Polis menemui bayi berkenaan dua hari kemudian, di mana ketika itu bayi itu telah meninggal dunia.
Teo menafikan membunuh bayinya, mendakwa dia mendengar suara yang mengarahkannya untuk membunuh anak tersebut. Namun, juri menolak pembelaannya dan mendapati dia bersalah atas tuduhan membunuh.
James Leslie Francis daripada CPS berkata, "Jia Xin Teo menyembunyikan kehamilannya daripada semua orang yang dikenali dan tiba di UK dengan mengetahui bahawa dia mungkin akan melahirkan bayi itu di sini.
"Dia mempunyai peluang untuk mendapatkan bantuan tetapi sebaliknya memilih untuk merahsiakannya, malah sanggup berbohong kepada orang yang rapat dengannya, kepada penyedia penjagaan kesihatan, dan kepada polis."
Francis menambah, "Bayi Teo masih hidup selepas dilahirkan dan boleh bertahan, tetapi Jia Xin Teo membuat keputusan untuk meletakkannya di dalam kotak bijirin, dengan mengetahui bahawa tindakan itu akan membunuhnya."
Sumber: AWANI menerusi Bernama
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Pelajar Malaysia Bunuh Bayi & Sumbat Dalam Kotak Bijirin Didakwa Di UK

gempak
25/10/2024
08:42 MYT
Seorang pelajar Malaysia disabitkan di mahkamah jenayah di Warwick, Britain atas kesalahan membunuh bayinya yang baru lahir pada Mac lalu.
Hiburan

Nampak Berseri-Seri, Peminat Teka Jantina Anak Sulung Nabila Razali - “Tengok Perut Tu Macam…”

gempak
15/10/2024
01:19 MYT
Penyanyi dan pelakon Nabila Razali sekali lagi mencuri perhatian di media sosial, baru-baru ini.
Viral

Pengasuh ‘Gila’, Campur Pil Terlarang Dalam Susu Agar Bayi Kuat Makan

gempak
14/10/2024
21:22 MYT
Manusia makin hari makin di luar kewarasan. Seperti perbuatan kejam dan kurang siuman seorang pengasuh terhadap bayi di bawah jagaannya terbongkar baru-baru ini.
Berita

Kena Cerai, Bekas 'Madu Rahsia' Bunuh Isteri Pertama

gempak
11/10/2024
05:55 MYT
Seorang wanita maut di tangan bekas madunya dalam kejadian menggemparkan pada awal minggu lalu.
Berita

Bunuh Altantuya: Hukuman Mati Azilah Diganti Penjara 40 Tahun, 12 Sebatan

gempak
10/10/2024
08:00 MYT
Bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Cif Inspektor Azilah Hadri yang membunuh seorang wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu, 18 tahun lalu, terlepas hukuman gantung selepas Mahkamah Persekutuan di sini pada Khamis, menggantikannya kepada hukuman penjara selama 40 tahun.
Dun Dukun