Laman Utama

Pelancong Malaysia Kena 'Kencing' Teksi Motosikal Di Thailand, Diminta Bayar RM61 Untuk Perjalanan 2KM

Izwan Isa
18/10/2022
13:20 MYT
Gara-gara ingin membaiki mesin basuhnya yang telah rosak, seorang penunggang teksi motosikal di Songkhla, Thailand mengaku mengenakan tambang berlebihan kepada pelancong dari Malaysia.
Pemilik teksi motosikal berkenaan didakwa meminta bayaran sebanyak RM61.90 (500 Thai Baht) terhadap pelancong berkenaan setelah menghantarnya ke destinasi sejauh 2 kilometer, yang pada sepatutnya berharga RM12.40.
Menerusi laporan portal The Thaiger, Ahli Majlis Perbandaran Hat Yai, Suppawit Meneechot mengesahkan aduan mangsa berkenaan.
Ketika kejadian, pelancong berkenaan ingin ke Balai Polis Mueng Hat Yai selepas keretanya dikapit oleh pihak berkuasa.
Kemudian, pelancong berkenaan mengupah penunggang teksi motosikal berhampiran untuk membawanya ke balai polis yang dimaksudkan. Dan ketika itulah mangsa dikenakan bayaran yang tidak masuk akal.
Polis kemudian menahan penunggang teksi motosikal itu tetapi menafikan tuduhan berkenaan. Namun, penunggang teksi motosikal itu akhirnya mengaku salah selepas polis ingin mengenakan hukuman jika dia melakukan pengakuan palsu.
Dalam pada itu, penunggang teksi motosikal itu memberitahu yang dia tidak menerima sebarang pelanggan pada hari tersebut sehinggalah dia bertemu dengan pelancong Malaysia terlibat.
Suspek juga mengakui tidak mengugut mangsa dan pertama kali melakukan jenayah itu.
Penunggang teksi motosikal berkenaan didakwa atas kesalahan mengenakan tambang pengangkutan melebihi kadar standard dan berhadapan dengan hukuman denda sehingga RM618.76 jika disabitkan kesalahan.
Sumber: The Thaiger
Undi bintang digital dan content kegemaran anda di dalam carta mingguan Gempak Most Wanted 2022 di sini. Anda juga boleh membuat pencalonan baharu untuk carta mingguan seterusnya. Selamat mengundi!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Lelaki Berpakaian Wanita ‘Kantoi‘ Curi Baju Dalam

gempak
25/07/2024
04:01 MYT
Perbuatan seorang lelaki yang mencuri pakaian dalam di sebuah kawasan kejiranan berjaya dirakam melalui kamera litar tertutup (CCTV).
Viral

Sahabat Baik Nafi Nur Farah Kartini Ikut Teman Lelaki Ke Thailand - “Kalau Tak Ada Benda Baik Nak Cakap Better Jangan, Boleh Guris Hati Keluarga”

gempak
16/07/2024
03:40 MYT
Sahabat baik arwah Nur Farah Kartini yang dikenali sebagai Haziq menafikan dakwaan netizen yang mengatakan Allahyarham mengikut teman lelaki ke Thailand.
Viral

Hiburkan Si Mati, Tayangan Filem Di Tanah Perkuburan Diadakan Di Thailand

gempak
08/07/2024
12:55 MYT
Pernahkah anda mendengar kisah tayangan filem diadakan untuk orang yang telah meninggal dunia?
Viral

Peniaga Ayam Goreng Didakwa Mirip Lisa BLACKPINK, Ini Fakta Yang Anda Perlu Tahu Tentang Gadis Ini!

gempak
02/07/2024
01:55 MYT
Ketika nama Lisa sedang hangat menjadi bualan dek penerbitan single terbaharunya, Rockstar, seorang gadis yang dikatakan mirip penyanyi asal Thailand itu turut viral di media sosial.
Viral

Siti Jamumall Dah Buat Solat Istikharah Sebelum Bernikah Dengan Aiman Tak Kisah Di Thailand - “Keputusan Bukan Terburu-Buru"

gempak
19/06/2024
07:41 MYT
Susulan kontroversi mengenai perkahwinannya, pempengaruh Siti Jamumall menjelaskan dia mengambil keputusan untuk berkahwin dengan suaminya iaitu Aiman Tak Kesah di Thailand pada 1 Jun kerana mahu mempercepat pernikahan mereka.