Seorang penyanyi keroncong, Ratna Listy sejak beberapa minggu ini menjadi perhatian peminat seni Indonesia apabila mengakui sudah memiliki kerjaya baharu.

Perempuan berusia 48 tahun yang sudah agak lama menyepi dari publisiti itu mengaku dirinya kini seorang dukun atau bomoh.

Seperti dilaporkan kebanyakan media tempatan, Ratna mengatakan dia sudah menjadi dukun dan membantu banyak orang yang penyakit mereka tidak boleh disembuhkan oleh doktor, bersama sahabatnya, Panglima Langit.

“Selain menyanyi, saya kini aktif dalam bidang perubatan spiritual. Saya dan sahabat, Panglima Langit punya ‘klinik’ khusus untuk menangani masalah-masalah seperti sihir atau gangguan dan lain-lain," katanya kepada Inserttv.

Menurut Ratna dia mula tertarik untuk belajar menjadi dukun selepas dirinya sakit dan bisnes restoran yang diusahakan mengalami gangguan.

“Makan ubat tidak baik, jadi saya cuba rawatan alternatif dan lama lama jadi tertarik untuk belajar lepas Panglima Langit berjaya selesaikan penyakit dan masalah restoran saya,” akuinya.

Meski bangga dengan pekerjaan baharunya itu, Ratna mengatakan keluarga dan teman teman selalu menasihatkan dirinya agar berhenti dari menjadi dukun.

Dia juga menerima banyak kritikan dan tanda tidak setuju segelintir masyarakat terhadap pekerjaan sebagai dukun.

“Tapi saya tidak akan mundur (mengalah). Saya akan fokus kepada kebaikan berbanding keburukan. Saya berasa senang apabila dapat menyembuhkan orang yang sakit dan menerima rawatan dari saya,” katanya.

Kredit Foto: Insertlive