Gara-gara wang kertas yang ditandatangani Gabenor Bank Negara baharu, seorang peniaga kedai di Kuala Terengganu didakwa menolak untuk menerima duit tersebut daripada pelanggan untuk tujuan urusan jual beli di daerah ini.

Tolak

Perkara itu dikongsikan seorang pemilik Facebook bernama Ya Kepong menerusi grup media sosial Kuala Terengganu Residen yang mendakwa pemilik kedai enggan menerima wang tersebut yang dianggap palsu susulan tidak pernah melihat tandatangan baharu berkenaan.

"Duit ini duit betul ke tidak. Sebab beli barang kat sebuah kedai ni.

ARTIKEL BERKAITAN: “Saya Pun Tak Tahu Tu Tong Sampah” - KKM Bakal Siasat Peniaga Rendam Sotong Dalam Bekas Yang Didakwa Dikhaskan Untuk Isi…

ARTIKEL BERKAITAN: Peniaga Restoran Tidak Bersekolah Dikritik Gara-Gara Komen Ini Di Instagram…

ARTIKEL BERKAITAN: Pelanggan Merungut Harga Nasi Lemak RM3, Netizen Backup Peniaga - “Nak Murah Masak Sendiri”

ARTIKEL BERKAITAN: Guna Wanita Promosi Minyak Wangi & 'Pikat' Lelaki Ajnabi, Peniaga Ditegur Tak Endah Hukum Islam?

ARTIKEL BERKAITAN: Restoran Biar Tikus Berkeliaran Di Kawasan Restoran Buat Pelanggan Kembang Tekak - “Aku Tak Akan Makan Sini Lagi Dah!”

"Pemilik kedai tak nak ambil duit itu sebab dia kata tandatangan pada wang kertas tu, dia tak pernah tengok," ujarnya.

Sementara itu, tinjauan di ruangan komen mendapati orang ramai memberikan pelbagai reaksi terhadap hantaran tersebut.

"Betul dah tu...Gabenor Bank Negara terkini, Datuk Shaik Abdul Rasheed Abdul Ghaffour. Itu lah tandatangan dia," tulis Mohd Hafiz Ridzuan di ruangan komen.

"Tandatangan Gabenor Bank baharu tu...Peniaga seharusnya peka dengan perkara terkini," kata Que Tomang.

"Terima kasih kongsi hantaran ini. Rupanya kita sudah bertukar Gabenor Bank. Saya tak rajin nak semak tandatangan pada duit," ujar Nurin Fiey Fiey.

"Lawa dan kemas tandatangan pada wang kertas tu...saya suka tengok tandatangan beliau," kata Juliana Mohd Rashid.

"Lepas tengok hantaran, saya terus buka beg duit untuk semak tandatangan pada wang. Terima kasih yang buat hantaran ini.

"Kalau tidak sampai sekarang tak tahu bahawa rupanya tandatangan wang kertas tu ada berbeza," kata Fazira Azumie.

Datuk Shaik Abdul Rasheed Abdul Ghaffour dilantik sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) berkuat kuasa 1 Julai 2023.

BNM dalam satu kenyataan sebelum ini berkata, pelantikan Abdul Rasheed itu adalah setelah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk tempoh lima tahun sehingga 30 Jun 2028.

Beliau mengambil alih jawatan Gabenor daripada Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus, yang menyempurnakan tempoh lima tahunnya pada 30 Jun 2023.

Abdul Rasheed mula berkhidmat di Bank pada tahun 1988 dan dilantik sebagai Timbalan Gabenor pada tahun 2016. Beliau memperoleh ijazah Sarjana Muda Ekonomi daripada Universiti Malaya.

Beliau juga mempunyai MBA daripada Saïd Business School, Oxford University.

Sepanjang kerjayanya, Abdul Rasheed pernah memegang pelbagai jawatan pengurusan kanan. Beliau kini merupakan ahli Jawatankuasa Dasar Monetari dan Jawatankuasa Kestabilan Kewangan sejak tahun 2015.

Beliau juga telah memainkan peranan penting dalam pembangunan dan pelaksanaan Pelan Induk Sektor Kewangan dan Pelan Sektor Kewangan.

Sumber: Sinar Harian

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.