Polis Diraja Malaysia (PDRM) diarah untuk melakukan siasatan rapi ke atas kes simbah asid pemain Harimau Malaya, Faisal Halim dan pembunuhan kanak-kanak autisme, Zayn Rayyan Abdul Matiin.

PM berucap

Berucap di Himpunan Aspirasi Madani Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau memahami keresahan keresahan rakyat berhubung kezaliman terbabit.

"Sekarang riuh rendah mengenai kes penderaan pemain bola sepak, pembunuhan seorang kanak-kanak OKU.

"Kita prihatin, saya kebetulan Perdana Menteri tetapi saya juga manusia.

"Saya hendak tahu mengapa sampai jadi begini, siapa yang sampai hati boleh dera dan bunuh dengan kejam seorang anak," katanya di sini pada Jumaat.

Menurutnya, Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain dan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain telah dipanggil beliau berhubung perkara tersebut.


“Sekarang ini dalam TikTok, semua jadi hakim. Serang dan menghukum terus kata kita melindungi. Apa yang melindungi?

“Saya pernah panggil Ketua Polis Negara ke pejabat, saya minta disegerakan. Kemudian semalam saya panggil Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, saya tidak boleh campur dengan kata cari jalan hukum orang ini.

Pada Khamis, Faisal Halim yang juga pemain bola sepak Selangor FC muncul kali pertama di khalayak selepas lebih sebulan disimbah asid sulfurik pekat pada 5 Mei lalu.

Berita Trending: #JusticeforZaynRayyan: "Ada Percanggahan Keterangan Saksi, Ibu Bapa Zayn Rayyan" - Polis

Berita Trending: #JusticeForZaynRayyan: “Keluarga Tidak Pernah Lantik Mahmud Sebagai Peguam” - Datuk Zayn Rayyan Perjelas Salah Faham

Berita Trending: #JusticeForZaynRayyan: “Ibu Bapa Zayn Rayyan Menangis, Tertekan” - Peguam

Berita Trending: #JusticeForZaynRayyan: Proses Lanjutan Reman Ibu Bapa Zayn Rayyan Bertukar Kecoh

Berita Trending: #JusticeForZaynRayyan: Reman Ibu Bapa Zayn Rayyan Sambung Enam Hari

Menerusi sidang akhbar, beliau mahu individu yang melakukan jenayah terbabit diheret ke muka pengadilan secepat mungkin.

Kes melibatkan pembunuhan Zayn Rayyan juga mencuri tumpuan negara apabila ibu dan bapanya didakwa di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya atas pertuduhan mengabaikan kanak-kanak dengan cara kemungkinan menyebabkan kecederaan fizikal terhadapnya.

Sumber: Sinar Harian