SOALAN

Kak Gee, saya hanya nak luahkan perasaan yang sudah lama saya pendam. Saya sekarang sudah berusia 37 tahun dan punya 2 anak.

Namun sejak umur 16 tahun saya menyimpan rahsia besar dalam hidup. Saya pernah dirogol abang kandung yang usianya 3 tahun lebih tua dari saya. Peristiwa itu tidak pernah saya kongsikan kepada sesiapa sehingga kini.

Abang kata waktu itu dia tertewas nafsu sendiri dan sudahpun meminta maaf kepada saya kerana peristiwa tersebut hanya terjadi sekali sahaja.

Masalahnya, saya yang tertekan dengan apa yang berlaku. Saya rasa jijik pada diri sendiri dan abang. Oleh kerana sangat tertekan, saya mengawal dua anak dengan sangat ketat sehingga suami dan ahli keluarga sendiri pun saya tak percaya.

Yang Benar,
X


Kredit Foto: Vanguard


JAWAPAN

Hi X, ini adalah sebuah pengakuan yang tak adil kepada anda sendiri. Kak Gee faham untuk meluahkan apa yang anda rahsiakan selama ini bukannya mudah, tetapi anda juga perlu tahu anda tidak boleh menyimpan perkara ini seorang diri. Anda perlu luahkannya agar perasaan tertekan itu tidak membawa kepada kemudaratan.

Jika X berasa lebih tertekan dan tidak dapat mengawal perasaan, cepatlah mendapatkan khidmat kaunseling atau berjumpa pakar yang boleh membantu anda.

Perasaan bukan perkara yang kita boleh nampak, tetapi kita boleh mengawalnya dengan mendapatkan cara penyelesaian yang betul.

Sementara untuk apa yang telah Abang anda lakukan, Kak Gee tidak berani memberi nasihat yang berlebihan kerana anda sudah menyimpannya sejak sekian lama dan Kak Gee percaya anda mempunyai alasan mengapa merahsiakannya dari keluarga atau membuat laporan.

Dan tentang menjaga anak anak, jangan terlalu keras atau mengongkong kerana itu akan memberi kesan yang tidak baik kepada mereka pula.

Kak Gee: Jika ada sebarang masalah, hantarkan persoalan anda di laman sosial Astro Gempak, Facebook, Instagram atau Twitter... PM Tepi je!