YouTuber terkenal Indonesia, Atta Halilintar diketahui sedang menunaikan umrah bersama isteri, Aurel Hermansyah dan keluarga besar mereka.

Tanah haram

Mereka juga meraikan Hari Raya Aidilfitri di tanah haram.

Atta banyak berkongsi momen yang dirakamkan sepanjang berada di Mekah dan Madinah.

Namun salah satu daripada perkongsian yang dimuat naik di Instagram miliknya mengundang banyak cemuhan dan kritikan negatif kepada bapa dua anak tersebut.

Video

Perkongsian tersebut adalah video yang memperlihatkan dirinya bersesak-sesak dengan jemaah lain untuk mencium Hajar Aswad dan menyentuh dinding Kaabah.

Semua perlakuannya itu dirakamkan oleh juruvideo dan jurugambar daripada tim Atta yang memang dibayar untuk merakamkan aksi untuk dijadikan konten di semua platform media sosialnya.

Meski ada peminat yang melahirkan rasa kagum terhadap kesempatan diperoleh Atta mampu mencuim Hajar Aswad dan menyentuh dinding Kaabah dalam satu tempoh yang agak lama, namun ramai netizen meninggalkan kritikan di kolom komen.

Content

Ramai yang menyifatkan Atta tidak patut berbuat demikian kerana sedang mengerjakan umrah dan seharusnya fokus melakukan ibadat bukannya sibuk membuat content.

“Buat ibadat — tidak.”
“Buat konten — ya.”

“Betul kata media asing kebanyakan jemaah Indonesia pergi tunai umrah fokus mereka pada handphone. Bukan pada ibadah atau berdoa,” tulis seorang netizen lain pula.

Perlakuan Atta bersesak mencium Hajar Aswad sebelum menjadikan ‘aksi’ tersebut sebagai konten mengingatkan netizen kepada salah seorang usahawan dan influencer muda, Hafiz Mahamad yang dikecam teruk kerana membikin konten sewaktu berebut-rebut mahu mencium batu tersebut.

ARTIKEL BERKAITAN: Atta Halilintar Berang Kes Bapa Cabul Anak Kandung - “Kalau Ayah Sendiri Tak Boleh Dipercayai…”

ARTIKEL BERKAITAN: Anak Baru 2 Tahun, Atta Halilintar & Aurel Berikan Kereta Mewah Hadiah Hari Jadi