Pempengaruh media sosial, Maryam You Narae memdedahkan dirinya lebih selesa bertutur menggunakan bahasa Melayu berbanding Inggeris.

Malah disebabkan itu juga, Maryam mendedahkan dirinya telah dikritik oleh warganet kerana gaya percakapannya dikatakan menjengkelkan.

Tidak cepat melatah, Maryam kemudiannya membuat kenyataan menerusi hantaran terbaharu di akaun Instagram miliknya.

Kata Maryam yang merupakan anak jati Korea Selatan itu, dia tidak pernah bersekolah di Malaysia mahupun mengambil kelas bahasa Melayu sebelum ini.

Namun jelas Maryam, dia tetap berasa seronok dapat bertutur dalam bahasa Melayu.

“Saya dah duduk Malaysia dua tahun lebih… Saya cakap BM macam ni saya tak pernah ambil kelas bahasa atau pergi sekolah di Malaysia.

“Sebab saya suka belajar BM naturally. Itu sangat seronok dan senang ingat.

“Ramai orang cakap ‘you speaking BM make me annoying’, ‘Better you speak English’. You annoying ke apa itu bukan salah saya. Saya tak kesah. Tak tengok saya ke apa suka hati lah,” jelasnya.

A post shared by Maryam Younarae (@maryamyunrrr)

Dalam masa kenyataan yang sama, Maryam menegaskan dia tetap akan bertutur menggunakan bahasa Melayu walaupun dikritik.

“Saya lagi selesa cakap BM daripada English. Orang cakap English akan bertambah dalam dunia. Tapi orang cakap BM?

“Saya boleh cakap BM dengan bangga walaupun saya tak pandai sangat. Apa saja awak cakap, saya akan tetap guna Bahasa Melayu.

“Kalau tak nak dengar silakan BERAMBUS. Nota kaki: Sebelum betulkan bahasa orang, awak cakap melayu dulu. Ke awak bukan orang Malaysia,” tegasnya.

Untuk rekod, Maryam dan suaminya, Ryzal Ibrahim atau lebih dikenali sebagai pasangan Duriankimchi telah mendirikan rumah tangga pada 2019 di Korea Selatan sebelum mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia pada 2020.

Selepas lebih setahun mendirikan rumah tangga, Ryzal dan Maryam dikurniakan seorang cahaya mata perempuan yang diberi nama, Rina.

Undi bintang digital dan content kegemaran Top 5 anda di Gempak Most Wanted Awards 2022 di sini.