Kali terakhir fenomena Gerhana Matahari Anulus atau turut dikenali sebagai Gerhana Cincin berlaku di Malaysia adalah pada Ogos 1998.

Namun, selepas 21 tahun fenomena unik ini dikatakan kembali melalui kawasan Malaysia tidak lama lagi.

Menerusi satu kenyataan dikeluarkan di laman Planetarium Negara, gerhana ini akan belaku sekali lagi pada 26 Disember depan.

Pengarah Planetarium Negara, Anita Bahari berkata, fenomena ini bermula dari tanah Arab yang kemudiannya ke India, Sumatera dan Malaysia iaitu menerusi Johor dan Sarawak

"Tanjung Piai telah dipilih di Daerah Pontian, Johor dan bandar Serian di Sarawak sebagai lokasi rasmi Program Gerhana Cincin yang juga dikenali dengan panggilan Gerhana Matahari Anulus," katanya.

Difahamkan, Gerhana Matahari Anulus akan belaku selama dua minit setengah ke tiga minit setengah.

Dalam pada itu, Planetarium Negara di Kuala Lumpur juga akan menjadi lokasi rasmi bagi Gerhana Matahari Separa.

Planetarium Negara dengan kerjasama Taman Negara Tanjung Piai, Tourism Malaysia serta Majlis Daerah Pontian turut mengatur pelbagai acara berkaitan selama tiga hari bermula 24 sehingga 26 Disember depan yang dinamakan sebagai SolarFest Malaysia 2019.

Antara aktiviti-aktiviti yang dirancang untuk dijalankan di lokasi-lokasi rasmi termasuk ceramah sains dan bengkel peralatan melihat gerhana, edaran edu-kit gerhana dan pencerapan gerhana.

Untuk rekod Gerhana Matahari Anulus pernah terjadi 21 tahun yang lalu iaitu pada 22 Ogos 1998, di Mersing, Johor.