Pernahkah anda terfikir bagaimana pelajar-pelajar di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak pergi ke sekolah setiap hari? Tidak seperti kanak-kanak bersekolah di pusat bandar yang mempunyai pelbagai jenis pengangkutan, ramai kanak-kanak di kawasan pedalaman di negeri-negeri tersebut terpaksa berjalan kaki ke sekolah.

Menyedari kesusahan dan kepayahan yang dihadapi pelajar di kawasan pedalaman khususnya di Sabah dan Sarawak, hanya untuk hadir ke sekolah, Astro Kasih menganjurkan acara Walk for Education.

Walk For Education merupakn salah satu usaha Astro untuk mengumpul dana dan sumbangan buat SK Magandai, Kota Marudu dan SK Malinsau, Ranau (Sabah); SK Sg Paku, Kapit (Sarawak); dan asrama Starfish Malaysia Foundation di Malaysia Timur.

Astro Kasih berharap usaha ini membolehkan lebih ramai pelajar di kawasan pedalaman Malaysia Timur menerima peralatan sekolah, pakaian seragam, kasut dan buku.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Astro, Henry Tan berkata, sebagai syarikat kandungan dan pengguna terkemuka di Malaysia, Astro komited untuk menjalankan dan mengembangkan perniagaannya dengan cara yang mampan dan bertanggungjawab melalui inisiatif Persekitaran, Sosial dan Tadbir Urus (“ESG”).

“Di Astro, kami percaya bahawa setiap kanak-kanak berhak mendapatkan pendidikan dan kami komited untuk menggunakan platform, capaian, kandungan dan sumber kami untuk memberi semua kanak-kanak di Malaysia akses yang sama kepada pembelajaran berkualiti untuk membuka minda demi masa depan yang lebih cerah.

“Asrama ini membantu 220 pelajar menjimatkan lebih 190,000 jam berulang-alik harian setiap tahun. Kadar kelulusan UPSR pelajar telah meningkat dengan purata 39.4% dari 2010 hingga 2019. SK Magandai menyaksikan kadar kelulusan Sains meningkat daripada 17% (2010) kepada 100% (2015 hingga 2019). Kadar kelulusan BM dan Bahasa Inggeris juga meningkat daripada 58% pada 2010 kepada 94.7% pada 2019,” katanya.

Acara Walk For Education menjanjikan hari yang menyeronokkan untuk seisi keluarga. Terdapat gerai permainan dan aktiviti, konsert mini yang menampilkan artis-artis tempatan seperti Timah, Wani Kayrie, Masya Masyitah, Abigail, Irfan Haris, Lil J, Ara Johari dan Dem Lepak Boyz, sesi fotografi dengan maskot yang digemari termasuk BoBoiBoy, Mechamato, Ben 10, Adventures daripada Gumball serta Chowder. Ia merupakan aktiviti yang baik untuk menghabiskan pagi hujung minggu bersama keluarga dan rakan-rakan

Hasil sebahagian jualan tiket akan disumbangkan ke SK Magandai, Kota Marudu dan SK Malinsau, Ranau (Sabah); SK Sg Paku, Kapit (Sarawak); dan asrama Starfish Malaysia Foundation di Malaysia Timur.

Astro Kasih berharap usaha ini membolehkan lebih ramai pelajar di kawasan pedalaman Malaysia Timur menerima peralatan sekolah, pakaian seragam, kasut dan buku.

Syarikat digalakkan untuk mengambil bahagian dengan menaja para pekerja mereka untuk menyertai acara berjalan kaki sejauh 5km. Peserta akan membawa beg melalui denai yang disesuaikan khas di Taman Wetland Putrajaya untuk mensimulasikan pendakian harian pelajar ke sekolah.

Sama-sama menyokong perjalanan pendidikan anak-anak ini dengan menyertai Walk for Education di Taman Wetland Putrajaya pada 28 Mei 2022. Pendaftaran pada harga RM60 seorang kini dibuka di http://t2u.asia/e/27113.

Foto: Astro/ Azrul Rafie