Pelakon berbakat besar, Syafiq Kyle berkongsi sedikit pengalaman menjayakan watak Iman Syah menerusi drama terbaharu yang dibintanginya iaitu One Cent Thief.

Menariknya, drama tersebut merupakan drama yang diinspirasikan daripada kejadian sebenar dan merupakan antara drama yang paling mencabar pernah dijayakan oleh Syafiq sepanjang bergelar anak seni.

“Saya tidak boleh berkongsi banyak tentang cerita ini, tetapi apa yang boleh saya katakan, One Cent Thief merupakan sebuah karya lapan episod yang diinspirasikan daripada peristiwa yang pernah berlaku di Malaysia.

“Saya memegang watak Iman Syah dan cerita ini boleh dianggap sebagai sebuah cerita yang berat dan memerlukan saya melakukan aksi hampir separuh daripada jalan ceritanya,” kongsi Syafiq kepada Gempak.

Diinspirasi daripada kes jenayah yang melibatkan Aman Syah, seorang eksekutif bank yang mencuri satu sen daripada setiap akaun pelanggan suatu ketika dahulu, Syafiq berkata, dia memerlukan banyak kajian terhadap watak yang dibawakan itu.

“Saya akui, banyak perkara yang saya kaji dan study untuk watak ini. Sebab ia merupakan kisah yang pernah berlaku, jadi saya mahu betul-betul memahami sebelum saya membawakan watak berkenaan.

“Selain study watak, pengalaman menjadi mangsa scam suatu ketika dahulu juga banyak memberikan pengajaran kepada saya untuk mengetahui bagaimana seseorang menipu atau mencuri wang seseorang,” katanya lagi.

Drama bersiri One Cent Thief ini bakal menemui penonton tidak lama lagi menerusi slot Astro Originals.