Seorang influencer terkenal Indonesia, Rachel Vennya menuai kritikan dalam kalangan pengguna media sosial tempatan apabila secara sengaja mempamerkan foto dirinya memakai bikini dalam Instagram miliknya.

Pengguna media sosial mengutuk dan mengkritik tindakan perempuan berusia 26 tahun tersebut kerana Rachel sebelum ini dikenali dengan imej sopan dan menutup aurat.

Namun setelah membuka tudung dan bercerai dari suaminya, Niko Al Hakim, Rachel yang memiliki 6.8 juta pengikut di Instagram dilihat semakin terbuka dan tak segan mempamerkan tubuh badannya termasuk hanya memakai bikini untuk dikongsikan kepada umum.

Apa lagi, aksi memakai bikini bersama seorang lagi temannya yang dikemas kini dalam Instagramnya dibuat dalam bulan mulia Syawal dengan kapsyen: “Pool Sessions”.

"Abis Lebaran langsung posting begini," komen akaun @miitaputriidanuar.

“Saya ingat beberapa tahun yang lalu, masih pakai tudung tapi sekarang semua dipamer,” komen akaun @toni.apapit101 seperti dilaporkan Kompas.com.

Meski dikritik teruk, Rachel tetap mahu mempertahankan tindakannya.

"Cara berpakaian, tattoo dan alkohol itu keputusan masing masing selama tak mengganggu orang lain kan," kata Rachel.

Dia kemudian dilihat menulis di Instastorynya: "Namanya iman pasti naik turun ya, anggap saja iman aku lagi turun.

Pada masa sama, Rachel juga berpesan agar netizen tidak meyimpan ekspektasi pada manusia.

"Jangan berekspektasi banyak sama manusia nanti saat tahu yang sebenarnya malah dibilang sampah, dibilang fake, padahal mereka tidak pernah merugikan kamu,” kata janda dua anak itu.

Dia juga sempat mengaku masih dalam proses memperbaiki diri sendiri dan menerima dengan lapang dada kritik netizen tentang dirinya di media sosial.

"Tapi saya pernah dengar kalau semakin saya dikritik atau dibenci sama orang lain walaupun di internet akan mengurangi dosa dosa saya yang segunung. Jadi, saya terima dengan lapang dada," tulisnya.