Penceramah terkenal, Ustaz Don Daniyal berkongsi beberapa adab dalam pekerjaan supaya mendapat gaji yang berkat.

Ustaz Don atau nama sebenarnya Don Daniyal Don Biyajid, 36, berkongsi perkara itu menerusi akaun media Facebook dan Instagram miliknya.

Berikut merupakan 10 adab pekerjaan yang dikongsi ustaz.

1. Membaca doa sebelum keluar rumah
2. Niat keluar bekerja ikhlas kerana Allah SWT untuk mencari rezeki yang halal untuk diri dan keluarga serta menyumbang kepada masyarakat.
3. Bekerja dengan bersungguh-sungguh dan berusaha gigih
4. Menunaikan tugas dalam pekerjaan dengan jujur serta amanah
5. Tidak terbabit dengan pekerjaan haram atau syubhah
6. Tidak melakukan perbuatan dosa dan mungkar kerana ia boleh menjadi sebab terhalangnya rezeki
7. Sentiasa bersyukur dengan apa yang diperoleh
8. Bersedekah kerana sebahagian apa yang diperolehnya juga menjadi hak orang lain
9. Tidak menjadikan alasan sibuk mencari rezeki untuk tidak beribadat
10. Bertawakal kepada Allah SWT selepas melaksanakan tugasan atau pekerjaan.

10 adab dalam pekerjaan supaya gaji berkat 1. Membaca doa sebelum keluar rumah 2. Niat keluar bekerja ikhlas kerana Allah SWT untuk mencari rezeki yang halal untuk diri dan keluarga serta menyumbang kepada masyarakat. 3. Bekerja dengan bersungguh-sungguh dan berusaha gigih 4. Menunaikan tugas dalam pekerjaan dengan jujur serta amanah 5. Tidak terbabit dengan pekerjaan haram atau syubhah 6. Tidak melakukan perbuatan dosa dan mungkar kerana ia boleh menjadi sebab terhalangnya rezeki 7. Sentiasa bersyukur dengan apa yang diperoleh 8. Bersedekah kerana sebahagian apa yang diperolehnya juga menjadi hak orang lain 9. Tidak menjadikan alasan sibuk mencari rezeki untuk tidak beribadat 10. Bertawakal kepada Allah SWT selepas melaksanakan tugasan atau pekerjaan. . Waalahua'lam. Assalamualaikum & selamat pagi. Semoga semua mudah urusan hendaknya.

A post shared by Daniyal Biyajid (@ddaniyaldbiyajid) on


Dalam pada itu menerusi ruangan komen rata-ratanya mengucapkan terima kasih kepada ustaz kerana berkongsi ilmu yang bermanfaat.

Terdahulu, ustaz Don merupakan seorang penceramah bebas, pengacara televisyen dan pensyarah Malaysia yang terkenal menerusi rancangan keagamaan berjudul 30 minit Ustaz Don.