Adil jika dikatakan bahawa nama Abarth 595 mungkin agak tenggelam sejak kebelakangan ini. Walaupun tidak sehebat Toyota GR Yaris yang menjadi sebutan ramai sepanjang tahun lalu, hatchback dari Itali itu masih mempunyai tarikan tersendiri terutamanya bagi mereka yang mengutamakan keunikan.


Menyedari potensi yang ada pada Abarth 595. Syarikat talaan dari Jerman iaitu Pogea Racing menghasilkan pakej naik taraf ‘Hercules’ yang bukan sahaja mampu membuatkan model itu kelihatan lebih agresif, malah lebih lincah di jalan raya.


Pakej Hercules merangkumi kit badan yang terdiri daripada gerbang roda yang lebih lebar, lubang ambilan udara pada bahagian hud, skirt sisi serta spoiler bumbung. Komponen-komponen ini diperbuat daripada gentian karbon dan ia ditawarkan dalam beberapa kemasan seperti Forged Carbon, Honeycomb dan Camouflage.


Untuk rim pula, pelanggan boleh memilih satu daripada enam rekaan rim aloi 18 inci untuk dipadankan dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S. Sistem suspensi pula dipertingkatkan dengan kit coilover keluaran KW berserta peredam boleh laras empat peringkat dan gegelung sport. Gabungan ini boleh mengurangkan ketinggian kenderaan sehingga 45mm.


Sebagai pelengkap pakej, Pogea Racing turut menyediakan ECU baharu, sistem ekzos Monster serta ‘downpipe’ dengan penebat termal. Hasilnya, enjin turbo 1.4-liter empat silinder itu kini menghamburkan 217hp dan 350Nm, berbanding 177hp dan 250Nm pada Abarth 595 Competizione. Peningkatan kuasa ini membolehkan ia memecut dari 0 hingga 100km/j dalam 6.2 saat dan mencapai kelajuan maksimum 232km/j.


Berminat? Pakej naik taraf Hercules ditawarkan pada harga €18,810 (RM91,958). Ia boleh dikatakan agak mahal memandangkan Abarth 595 Competizione ditawarkan pada harga bermula £20,290 (RM111,347).