Kia Motors Corporation (Kia) dan Bermaz Auto Berhad (BAuto) mengumumkan menjalani kerjasama strategik untuk mengembangkan pengeluaran dan pemasangan kenderaan Kia di Malaysia.

Syarikat baharu yang dikenali sebagai Kia Malaysia Sdn Bhd (KMSB) itu akan melaksanakan pemasangan tempatan bagi kenderaan Kia di Malaysia nanti.


Ia akan bermula dengan tiga model membabitkan Kia Seltos, Carnival dan kenderaan ketiga akan diumumkan tidak lama lagi.

Kia berhasrat untuk menjadikan KMSB sebagai pusat pengeluaran serantau untuk kenderaan jenama itu di negara ASEAN dan pasaran berpotensi lain.

Sejajar dengan rancangan pengembangan dan strategi transformasi bagi jenama baru, Kia juga melantik anak syarikat BAuto, Dinamikjaya Motors Sdn Bhd (DJMSB), sebagai pengedar kenderaan Kia baru di Malaysia.

Sebagai pengedar baru, DJMSB mengedar dan menjual kenderaan Kia sama ada model CKD dan CBU, penjualan alat ganti asli serta dalam penyediaan perkhidmatan selepas jualan dan membina reputasi jenama Kia dan meningkatkan kesedaran jenama itu di Malaysia.



Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kia Asia Pasifik, Tae Hun Lee berkata, selepas beberapa bulan mencari rakan niaga yang tepat, Kia berbesar hati untuk bekerjasama dengan BAuto.

“BAuto terbukti memiliki keupayaan untuk membangunkan jenama automotif di Malaysia dan Filipina. Ia juga berpengalaman dalam pengilangan.

“Jadi, kami yakin meletakkan jenama Kia kepada entiti yang tepat di bawah pimpinan Pengerusi Ekskutifnya, Datuk Seri Ben Yeoh,” katanya.

Sementara itu, Ben Yeoh berkata, pihaknya gembira kerana diberi peluang untuk mengambil alih jenama Kia di sini dan kerjasama itu akan melengkapkan lagi perniagaan automotifnya.


Dalam perkembangan lain, KMSB juga akan memperkukuhkan lagi jaringan pengedar sedia ada dalam usaha untuk menawarkan pengalaman pemilikan yang lebih baik.

Buat masa sekarang, Kia Malaysia mempunyai kira-kira 35 buah pusat pengedar yang bertauliah di seluruh negara.