Jika anda masih ingat, Citroen pernah mempertontonkan kereta konsep Cxperience di acara Paris Motor Show 2016. Selepas lima tahun berlalu, kereta konsep tersebut akhirnya ‘dihidupkan' sebagai model produksi yang dikenali sebagai C5 X.


Tampil dalam bentuk crossover dengan sedikit pengaruh wagon, C5 X merupakan model flagship yang menggantikan sedan C5 yang dihentikan pengeluarannya pada 2017. Walaupun reka bentuk versi produksi ini jauh berbeza dengan model konsep itu, ia tetap kelihatan unik.


Dibina di atas platform EMP-2 yang turut digunakan oleh Peugeot 508 dan DS 9, C5 X mempunyai ukuran panjang 4,805mm, lebar 1,865mm, dan tinggi 1,485mm. Ukuran tapak rodanya pula adalah 2,785mm, iaitu 10mm lebih pendek berbanding 508. Seperti C4, ia mempunyai signatur lampu LED berbentuk X pada bahagian hadapan dan belakang.


Menurut Citroen, ruang kabin model ini mengutamakan ruang dan keselesaan penumpang. Ia dicapai menerusi penggunaan tingkap kaca 360 darjah yang menjadikan kabin terasa lebih luas, serta tempat duduk Advanced Comfort dan sistem suspensi Advanced Comfort. Versi hibrid plug-in mendapat sistem suspensi aktif dengan tiga pilihan mod.


Dari segi kelengkapan, C5 X didatangkan dengan paparan ‘head up’ warna bersaiz besar yang membolehkan pemandu mendapatkan maklumat seperti kelajuan, panggilan telefon dan navigasi tanpa perlu mengalihkan pandangan dari jalan raya.


Selain itu, terdapat juga skrin sentuh 12 inci yang mempunyai antaramuka seperti tablet, widget dan ciri kawalan suara. Empat soket USB Type C dan fungsi pengecasan tanpa wayar turut disertakan.


C5 X bakal hadir dengan trenkuasa hibrid plug-in yang menawarkan kuasa keseluruhan berjumlah 225hp. Maklumat terperinci mengenainya masih belum didedahkan, namun menurut syarikat itu, ia mempunyai jarak pemanduan elektrik sejauh lebih 50km dan kelajuan maksimum elektrik 135km/j. Crossover wagon ini juga akan ditawarkan dengan enjin petrol.


Satu lagi kelebihan model ini adalah ia mempunyai Pemanduan Autonomi Tahap 2. Ini dibolehkan menerusi ciri Highway Driver Assist yang menggabungkan Adaptive Cruise Control dengan Stop & Go, dan Lane Keeping Assist.