Baru hanya debut ke ranah musik Korea Selatan pada 12 Februari 2019, girlband ITZY terus terbang tinggi.

Hanya dalam tempoh kurang satu bulan, ITZY telah mencetak sejarah dalam dunia musik K Pop. Single debut Dalla Dalla telah memecahkan rekor 22 tahun yang dipegang oleh girlband S.E.S dengan menggeser debut single mereka, I'm Your Girl.

Dalla Dalla kini secara resminya memegang rekor pertunjukan musik debut terbanyak yang memenangi anugerah yaitu sebanyak empat trofi.

Sebelumnya, I'm Your Girl juga sempat dianugerahi sebanyak empat kali dan belum pernah ada debut dari girlband lain yang berjaya menewaskan rekor mereka.



Lima wanita andalan baru dari JYP Entertainment itu membawa pulang kemenangan tersebut menerusi acara musik M! Countdown. Penampilan ITZY di pertunjukan musik itu malah baru merupakan persembahan kelima mereka di hadapan publik.

Ini bagaimanapun bukan rekor pertama yang dicetak ITZY. Hal ini karena, Yeji, Lia, Ryujin dan Chaeryeong serta Yuna pertama kali mendapatkan penghargaan mereka lewat acara pertunjukan sama hanya dalam tempoh sembilan hari selepas mewarnai dunia hiburan K Pop.



Ia menjadikan ITZY yang menyita sebanyak 14 juta tontonan musik video dalam tempoh 24 jam Dalla Dalla dirilis pemegang rekor sebagai girlband terpantas memenangi persembahan musik.

Selain S.E.S dan ITZY, beberapa grup lain pernah mencetak rekor mereka sendiri. Ia adalah
IZ*ONE dengan La Vie en Rose, (G)I-DLE bersama Latata, Black Pink menerusi Whistle dan miss A melalui Bad Girl Good Girl pernah meraih sebanyak tiga kali penghargaan berkat debut yang diperkenalkan.

Sumber: AllKPop
Instagram: ITZY

Oleh: Maliah Surip