Kita tidak boleh menghukum seseorang anak itu sebaga anak derhaka hanya kerana meletakkan anak-anak kecil mereka di bawah jagaan mak dan ayah yang sudah tua. Kita tidak tahu masalah seseorang itu, maka sebaiknya kita tidak ‘judge’ dan begitu lekas membuat andaian.


Dalam keadaan sekarang ini, kebanyakan pasangan terutamanya ibu ayah muda berdepan pelbagai cabaran hidup yang semakin menyesak mental dan jiwa. Tambahan pula jika kedua-duanya sama-sama bekerja dan hidup di kota besar yang menuntut banyak pengorbanan masa dan tenaga sehingga ada yang tidak mampu menguruskan anak dengan baik.


Ya, itu mungkin bukan alasan padu jika orang lain mampu menguruskan kehidupan tanpa perlu menyusahkan mak dan ayah, kenapa tidak kamu? Namun, keupayaan seseorang berbeza, kan? Ada pula, memang permintaan mak dan ayah sendiri yang mahu menjaga cucu mereka untuk mengisi kesunyian.


Apa pun alasan dan sebabnya, pastikan kamu tidak mengambil kesempatan atas kebaikan dan peluang yang diberi mak dan ayah itu. Sesuai dengan usia mereka yang semakin rapuh dan tenaga yang tak ampuh, pastikan kehadiran cucu-cucu tidak membawa beban sehingga kehidupan mereka sendiri terabai.



Kredit Foto: Google

Ini Yang Mesti Kamu Aturkan Jika Hantar Anak Ke Rumah Mak:



Kredit Foto: Google