Janji Zehan merupakan naskhah terbaharu arahan sutradara hebat, Bernard Chauly dan Zabrina Fernandez, yang bersiaran di Astro First Eksklusif Saluran 480 dan platform digital On Demand mulai hari ini, 14 Februari, 2018.

Berbeza latar belakang dan budaya.

Mengisahkan tentang percintaan dua individu yang baru berkahwin dan berbeza latar belakang, bahasa serta budaya, Janji Zehan turut mengangkat keindahan panaroma negara Timur Tengah, Iran, dan keunikan budaya masyarakatnya yang masih mengekalkan tradisi lama dalam kehidupan moden hari ini.

Lahzeye Bi Payan.

Dengan tajuk asal dalam bahasa Iran, ‘Lahzeye Bi Payan’ yang bermaksud ‘Dalam Satu Detik Masa Yang Tiada Pengakhirannya’, Janji Jehan sekali lagi menampilkan gabungan hebat di antara Fazura dan Bernard Chauly. Kerjasama terakhir mereka adalah untuk filem Manisnya Cinta di Cappadocia terbitan Astro Shaw pada tahun 2014.

Keindahan semula jadi.

Selain Bernard, turut menduduki kerusi Pengarah adalah Zabrina Fernandez dan ini merupakan filem pertama arahan beliau. Zabrina sebelum ini lebih aktif dengan tugasan di belakang tabir sebagai Penerbit Kreatif dan Pengarah untuk program-program realiti dan lifestyle tempatan dan antarabangsa.

Kolaborasi.

Janji Zehan yang berdurasi 90 minit ini bergenre drama dan romantik, serta menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa perantaraan. Ianya merupakan kerjasama Astro First Eksklusif bersama Wildsnapper TV Sdn. Bhd.

Gabungan Fazura dan Amir.

Janji Zehan turut merupakan kolaborasi pertama di peringkat antarabangsa buat pelakon kelahiran Iran, Amir Rezazadeh, 35 tahun. Selain terlibat dengan lakonan, Amir yang turut aktif sebagai seorang model pernah menghiasi pentas peragaan utama di sekitar negara Timur Tengah dan India.

Lagu Fazura jadi runut bunyi.

Istimewanya lagi, sebuah lagu Fazura dari album terbaharunya, ‘Fazura’, yang bertajuk Cinta Langka turut digunakan sebagai lagu latar untuk FTV Janji Zehan. Lagu tersebut merupakan dendangan duet di antara Fazura dan Ariadinata dari kumpulan popular Indonesia, Samsons.

Sokongan seorang suami.

Selain dari jalan penceritaan yang menarik, Janji Zehan turut mengangkat keindahan lokasi-lokasi istimewa dan bersejarah di sekitar negara Iran seperti di Shiraz dan Yazd yang cukup mempesonakan.

Keseluruhan penggambaran Janji Zehan telah diadakan di 43 lokasi utama di sekitar Iran terutamanya di Shiraz dan Yardz, serta mengambil masa selama 12 hari untuk diselesaikan.

Jom tengok klip video eksklusif Janji Zehan.