Pada masa kini, kenderaan jenis electric vehicle (EV) semakin mendapat tempat dalam kalangan pengguna di Malaysia. Hal ini kerana kelebihan yang ditawarkan iaitu pergerakan tanpa petrol dan tentu sekali dapat mengurang pengeluran karbon ke alam sekitar.

Namun, baru-baru ini, ramai dikejutkan dengan kejadian kenderaan EV yang dilaporkan terbakar ketika sedang dicas dalam sebuah bangunan pameran di Johor.

Jadi, bagi mengelakkan perkara ini berlaku, jom ikuti 5 tips bagi memastikan kenderaan eletrik anda terselamat daripada kebakaran.

1. Elakkan bateri dicas terlalu lama (semalaman) atau dicas dalam bangunan tanpa pengawasan.
2. Sentiasa cabut plug daripada bateri selepas selesai menggunakannya.
3. Segera baiki atau ganti bateri jika anda mendapati keadaan bateri tidak baik.
4. Kerap pantau bateri anda supaya dapat mengenalpasti sebarang kerosakan dengan segera.
5. Pastikan anda meletakkan kenderaan eletrik di tempat yang sejuk dan kering.

Untuk pengetahuan anda, kenderaan jenis EV ini juga lebih mudah untuk terbakar berbanding dengan kenderaan jenis gas kerana reka bentuk baterinya yang direka bentuk.

Berita Trending: Isu Satu Lagu Siti Nordiana Digugurkan Saat Akhir Pada Acara Malam Tahun Baharu, Ini Respons Pihak Pengurusan

Selain itu, antara punca lain yang boleh menjadi penyebab punca kebakaran EV ini termasuklah seperti suhu bateri tinggi, bateri terbakar, kemalangan, kehadiran api di sekitar kenderaan dan banjir.