Aktor kacak Fikry Ibrahim menyeru kepada lelaki-lelaki yang ditimpa nasib yang sama seperti watak Adam di dalam drama bersiri Nusyuz Berkiblat Cinta (NBC) untuk bertegas dalam perhubungan rumah tangga.

Menurut Fikry, lelaki seharusnya menjadi khalifah yang tahu akan tanggungjawab dan peranan mereka jika berdepan dengan situasi didera secara mental dan fizikal oleh seorang isteri.

“Cerita ni bukan tipikal drama sebab banyak pembelajaran yang boleh diperolehi daripada watak Adam.

“Kalau saya sebagai seorang suami, saya kena berterus-terang dengan isteri saya. Kalau nak marah sangat pun, ada had dia dan semua kena berbincang supaya masing-masing tak melampaui batas.

“Pada mereka yang mengalami situasi yang sama seperti Adam, jadilah lelaki, fikir dari sudut seorang khalifah, tahu apa yang sepatutnya dilakukan, tanggungjawab sebagai seorang suami dan juga lelaki.

“Ada masa kita kena berlembut, ada masa kita kena tegas,” ujar Fikry kepada Gempak.

Bersempena dengan episod NBC yang akan bersiaran pada malam ini, banyak perkara yang tidak dijangka akan berlaku pada watak Hawa (Emma Maembong) dan Erfhan (Nadhir Nasar) yang pastinya membuatkan penonton tidak senang duduk.

“Untuk episod akhir Nusyuz Berkiblat Cinta pada malam ini, kena tengok sebab ending dia unexpected. Drama NBC ini hakikat yang benar-benar wujud di dunia, cuma dibawa ke dalam TV,” ujar Fikry lagi.

Saksikan episod akhir Nusyuz Berkiblat Cinta pada Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (saluran 104) dan platform penstriman Astro Go serta Ultra Box.