,
Gaya Hidup

Adidas Gugurkan Bella Hadid Daripada Kempen Kasut Retro Munich 1972

Gempak
19/07/2024
16:55 MYT
Adidas pada Jumaat menggugurkan model pro-Palestin, Bella Hadid, daripada kempen pengiklanan untuk kasut retro Olimpik Munich 1972, yang dibayangi oleh pembunuhan beramai-ramai atlet Israel.
Syarikat gergasi pakaian sukan berpangkalan di Jerman itu, baru-baru ini, melancarkan semula SL72, yang pertama kali dipamerkan oleh atlet pada Olimpik Munich 1972, sebagai sebahagian daripada siri menghidupkan semula kasut klasik lama.
Sebelas atlet Israel dan seorang pegawai polis Jerman terbunuh pada Olimpik Munich 1972 selepas lelaki bersenjata dari kumpulan Black September Palestin menceroboh perkampungan Olimpik dan menjadikan mereka tebusan.
Hadid, yang dilahirkan di Amerika Syarikat (AS) lantang menyuarakan sokongannya terhadap hak Palestin sejak serangan Hamas ke atas Israel pada 7 Oktober mencetuskan perang di Gaza.

BERITA TRENDING: Ini Jumlah Derma Yang Disumbangkan Gigi & Bella Hadid Untuk Palestin

BERITA TRENDING: Tidak Digugurkan, Kontrak Bella Hadid Dengan Dior Tamat Mac Tahun Lalu

BERITA TRENDING: Netizen Berang Dior Pecat Bella Hadid, Gantikan Dengan Model Isr*** May Tager!

BERITA TRENDING: Lantang Bersuara Isu Palestin, Bella Hadid & Keluarga Terima Ugutan Bunuh!

Adidas berkata, ia akan menyemak kempen itu berkuat kuasa serta-merta.
"Kami sedar bahawa hubungan dibuat dengan peristiwa bersejarah yang tragis walaupun ini sama sekali tidak disengajakan dan kami memohon maaf atas sebarang kekecewaan atau kesulitan," kata syarikat itu dalam satu kenyataan yang dihantar kepada AFP pada Jumaat.
Jurucakap wanita mengesahkan bahawa Hadid digugurkan daripada kempen itu, yang menyatakan bahawa kasut itu mula diperkenalkan pada 1972 tetapi tidak pernah menyebut serangan pengganas ke atas atlet Israel.
Gambar model AS yang memakai kasut retro Adidas menimbulkan bantahan dalam kalangan kumpulan pro-Israel.
"Teka siapa wajah kempen itu? Bella Hadid, seorang model berdarah kacukan Palestin yang menyebarkan anti-Semitisme pada masa lalu dan menghasut keganasan terhadap Israel dan Yahudi," ciap kedutaan Israel di Jerman di X pada Khamis lalu.
"Bagaimanakah Adidas kini boleh mendakwa bahawa rujukan (kepada peristiwa di Munich) adalah 'sama sekali tidak disengajakan'?" kata Ron Prosor, duta Israel ke Jerman, sebagai tindak balas kepada kenyataan syarikat itu.
"Keganasan 1972 terpahat dalam ingatan rakyat Jerman dan Israel," katanya kepada Die Welt TV pada hari Jumaat.
Sementara itu, netizen menyatakan sokongan kepada Hadid, mengecam Adidas kerana menggugurkan Hadid daripada kempen itu, dan menyeru supaya syarikat itu diboikot.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

Atlet Olimpik Maut Dibakar Bekas Kekasih Sewaktu Pulang Dari Gereja

gempak
05/09/2024
20:55 MYT
Atlet marathon yang baru menyertai temasya Olimpik Paris 2024 dilaporkan meninggal dunia selepas mengalami kecederaan dan lecur parah akibat dibakar bekas kekasihnya.
Sukan

Paralimpik Paris 2024 Kini Bermula, Ini Pencapaian Atlet Malaysia Yang Membanggakan Sejak 1988

gempak
28/08/2024
15:25 MYT
Sukan Paralimpik Paris 2024 akan membuka tirainya pada 28 Ogos sehingga 8 September 2024 di mana temasya tersebut akan dilangsungkan di bandar Paris, Perancis.
Sukan

Sukma Sarawak 2024: Nazar Umum Masuk Islam Tertunai, Fu Ceen Berjaya Tuai Emas! Pilih Nama Fathurrahman

gempak
23/08/2024
05:25 MYT
Satu kenangan manis untuk atlet taekwando Terengganu, Fu Ceen Put Thai , apabila berjaya meraih emas pada penampilan sulung di SUKMA dalam acara kyorugi kategori lelaki bawah 63kg.
Sukan

Sukma Sarawak 2024: Bakal Duduki SPM Hujung Tahun, Atlet Perak Ini Tetap Cemerlang Dalam Sukan – “Saya Harap Dapat Keputusan Straight A”

gempak
20/08/2024
12:25 MYT
Banyak pengorbanan yang dilakukan oleh seorang atlet daripada segi masa dan tenaga serta pembahagian waktu pembelajaran akademik selain sukan juga perlu diutamakan.
Sukan

Sukma Platform Terbaik Lahirkan Atlet Elit Ke Olimpik, Hannah Yeoh: “Mungkin Ada Yang Akan Ke Brisbane 2032”

gempak
18/08/2024
03:55 MYT
Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh menyifatkan Sukan Malaysia (Sukma) merupakan platform penting untuk menyediakan atlet elit negara beraksi di Sukan Olimpik.