Al-Ikhsan Sports, peruncit sukan utama Malaysia di Malaysia, baru-baru ini telah memulakan inisiatif penyelidikan komprehensif untuk mengenal pasti penyedia teknologi inovatif sebagai sebahagian daripada komitmen mereka untuk menyampaikan pengalaman membeli-belah yang luar biasa kepada pelanggan mereka.

Selepas penilaian teliti, Al-Ikhsan Sports mengumumkan perkongsian strategiknya dengan ComeBy, platform analitik runcit yang terkemuka, untuk merevolusikan pengalaman pelanggan dan meningkatkan prestasi kedai di seluruh negara.

Dengan tumpuan yang kukuh untuk kekal di barisan hadapan kemajuan teknologi dalam peruncitan, Al-Ikhsan Sports menyasarkan untuk menyesuaikan produk dan perkhidmatannya untuk memenuhi keperluan pendahuluan khusus pelanggan.

Kata Ketua Pegawai Eksekutif Al-Ikhsan Sports, Vach Pillutla, kerjasama ini akan membolehkan Al-Ikhsan Sports memanfaatkan banyak data, memahami kehendak dan keperluan pelanggan, mengoptimumkan operasi kedai serta memacu pertumbuhan hasil dengan lebih efektif.

"Di Al-Ikhsan Sports, kami sentiasa mengkaji dan mengenalpasti langkah-langkah untuk meningkatkan kepuasan pelanggan secara holistik.

"Melalui kolaborasi bersama ComeBy, kami benar-benar boleh memanfaatkan teknologi untuk memahami metrik utama trafik, menilai penukaran di kedai dan boleh meningkatkan prestasi kedai individu dengan meletakkan inisiatif untuk mendorong trafik, meningkatkan visual imej bahagian hadapan kedai (Store front image and visual).

"Dalam jejak yang lebih tinggi atau memastikan dagangan visual yang lebih kukuh atau malah membawa masuk produk yang paling sesuai untuk jualan. Gabungan kepakaran peneraju industri kami dengan penyelesaian termaju daripada Comeby yang pastinya membolehkan kami menyampaikan pengalaman peruncitan sedia masa hadapan," ujarnya.



Sebagai sebahagian daripada pendekatan proaktif mereka untuk membuat keputusan berasaskan data, Al-Ikhsan Sports akan memanfaatkan platform ini untuk menjejak pulangan pelaburan mereka dalam masa nyata (real time), memastikan peruntukan sumber yang cekap.

Platform ini juga akan memperkasakan kedai Al-Ikhsan Sports untuk mengukur prestasi kakitangan, termasuk kadar penukaran pelawat kepada pelanggan serta purata nilai transaksi untuk meningkatkan jualan dan mendapatkan keupayaan jualan silang.

Berbekalkan cerapan berharga tentang penyemakan imbas pembeli, produk terlaris dan trend baru muncul, Al-Ikhsan Sports akan dapat membuat keputusan untuk memastikan operasi perniagaan lebih terkawal serta dapat mengekalkan kelebihan daya saingnya.

Menurut Barry Ooi, pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Comeby;"Kolaborasi ini bermatlamat untuk menggabungkan semua titik data 'kuki luar talian' (cookie offline) ini dan memberikan Al Ikhsan pemahaman intensif ke atas setiap kedainya, supaya dapat memahami pelanggan mereka mengenai apa yang diminati dan sebab pembatalan pembelian, serta memberikan pengalaman membeli belah yang lebih peribadi.”

Kolaborasi ini menyerlahkan visi bersama Al-Ikhsan Sports dan ComeBy untuk membentuk masa depan runcit dalam kedai (future In Store Retail) dengan menggabungkan teknologi canggih dengan perkhidmatan yang luar biasa, menetapkan piawaian industri baharu.



Servis pembantu digital dalam kedai ini akan diperkenalkan secara berperingkat di mana 51 buah kedai untuk fasa kedua telah dirancang, tidak lama lagi.

Untuk maklumat terkini tentang Al-Ikhsan Sports melalui akaun media sosial rasmi Al-Ikhsan Sports di Instagram, Facebook, TikTok, Twitter dan LinkedIn.