Aktor Alec Baldwin memberitahu ABC News, dia tidak menarik picu pistol dan menembak mati pengarah fotografi, Halyna Hutchins di set penggambaran filem Rust, baru baru ini.

Kenyataan itu dikeluarkan Baldwin dalam sebuah temubual eksklusif yang dibuat selepas insiden tidak dijangka tersebut berlaku pada Oktober lalu.

“Saya tidak menarik picu pistol tersebut. Saya tidak buat,” katanya seperti dipetik dari CNN.

Sewaktu ditanya mengapa dia mengacukan senjata tersebut kepada Hutchins sedangkan perkara itu tidak tertulis di dalam skrip, Baldwin mengatakan dirinya tidak sesekali akan menembak orang.

“Saya tidak akan mengacukan senjata api kepada sesiapa dan menembak mereka. Tidak,” tegasnya.

Baldwin kemudian mengatakan dia tidak tahu bagaimana pistol jenis Colt. .45 tersebut boleh memiliki peluru di dalamnya.

“Seseorang telah mengisi peluru di dalam pistol tersebut. Ia (peluru) tidak sepatutnya berada di set penggambaran pun,” katanya lagi.

Dalam keadaan emosional, Baldwin mengenang mendiang sebagai seorang yang amat disayangi oleh semua orang.

“Dia disayangi oleh semua orang yang pernah bekerja dengannya. Saya tidak sangka semua ini akan terjadi,” katanya penuh sebak.

Aktor juga juga mengaku kepada wartawan George Stephanopoulos bahawa pengalaman menjalani penggambaran filem tersebut sebagai sejarah hitam dan terburuk buatnya.

“Ya, saya berfikir dan berfikir banyak kali. Apakah yang telah saya lakukan?”, katanya dalam temubual yang diadakan malam tadi.

Menerusi insiden yang cukup mengejutkan tersebut, selain Hutchins terbunuh, pengarah filem Joel Souza turut mengalami kecederaan selepas terkena tembakan dari Baldwin pada Oktober lalu.

Insiden tersebut masih dalam siasatan pihak berkuasa.

Kredit Foto: ABC News