,
Advertorial

Anda Perlu Tahu Kenapa Tanda SIRIM Pada Alat Elektronik Yang Anda Beli Sangat Penting Kepada Anda Dan Bukan Sekadar Pelekat Biasa

Badrul Hashim
12/12/2019
03:48 MYT
Mungkin anda belum dapat bayangkan apa yang kami cuba kongsi dengan anda. Okay, perkara terbaik adalah memberikan anda senario yang mungkin anda hadapi.
Bayangkan anda membeli satu periuk nasi elektrik. Wow! Harganya memang dalam lingkungan yang anda inginkan. Apatah lagi dengan membeli periuk nasi tersebut, anda dapat alat meluruskan rambut elektrik secara percuma! Bertuah betul!
Kali pertama anda masak nasi dengan periuk elektrik yang baru. Sejam belum masak. Masuk dua jam masih lagi tak jadi apa-apa. Tiba-tiba periuk nasi anda berasap! Alamak, apa dah jadi? Anda bengang, tapi terpaksa tunggu esok untuk kembali ke kedai yang menjualnya.
Bangun pagi anda ingin bersiap-siap. Anda keluarkan alat meluruskan rambut elektrik yang dapat secara percuma. Mesti anda rasa cantik hari ini. Tapi bila anda pasang alat tersebut, anda tidak boleh mengawal tahap kepanasannya. Nasib baik rambut anda tidak hangus. Anda cuba periksa pada plug dan kotak alat tersebut. Alahai, tidak ada pelekat dan tanda SIRIM! Penyesalan pun datang, tapi dah terlambat.
Ini hanya sedikit senario yang kami kongsikan dan hanya di tahap yang tidak begitu merbahaya, hanya kerosakan pada barangan yang anda beli. Tetapi bayangkan kalau perkara yang lebih buruk terjadi seperti kecederaan pada anggota badan mahupun kehilangan harta benda. Alahai, minta dijauhkan!
Jadi kenapa perlu ada kelulusan SIRIM? Penting, sangat penting! Kerana itu kami berkongsi sebab utama kenapa kelulusan SIRIM perlu ada pada setiap barangan elektronik yang anda beli.
SIRIM mempunyai banyak makmal ujikaji untuk membuat ujian ke atas produk-produk bagi memastikannya selamat dan berkualiti daripada mana-mana pengeluar. Antara ujikaji yang dijalankan adalah seperti kenaikan suhu, kebocoran aliran elektrik, ketinggian voltage, atau apa juga yang tidak normal pada sesuatu produk.
Setiap produk yang diluluskan oleh SIRIM adalah untuk mengelakkan risiko terkena renjatan elektrik, apa juga bahaya yang berkaitan dengan sumber tenaga, bahaya yang berkaitan dengan kepanasan dan kebakaran, bahaya yang berkaitan dengan bahan mekanikal, serta bahaya yang berkaitan dengan radiasi dan kimia. Bak kata, bahaya yang boleh membahayakan hidup anda dan keluarga!
Selepas ini anda tidak perlu lagi peningkan kepala untuk memilih produk elektrik yang ingin digunakan. Pastikan produk tersebut mempunyai pengesahan SIRIM dengan logo SIRIM tertera pada produk tersebut. Pasti ia selamat digunakan.
Untuk mengetahui lebih lanjut, anda juga boleh layari SIRIM QAS International atau anda juga layari Facebook kami. Anda juga boleh memuat turun aplikasi SIRIM ke telefon pintar anda di App Store dan Google Play Store.
Jangan lupa, dapatkan barangan yang mendapat pengesahan SIRIM!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Keluang Man

Tahu Kisah Wira Harian Yang Penuh Inspirasi? Calonkan Pilihan Anda Sekarang & Berpeluang Menang RM10,000!

gempak
16/09/2024
00:13 MYT
Sempena Hari Malaysia yang akan berlangsung pada 16 September, Astro dan Wonda bergabung untuk meraikan Wira Wonda Kita! Wonda akan mengambil alih Astro Ria dan 13 stesen radio Astro menjadi Astro Wonda Ria dan Wonda FM sepanjang hari.
Advertorial

Sakit Hati Nak Stream X-Change Tapi Internet Slow? Tak Perlu Pening Kepala Langgan Pelan redONE Postpaid 5G SMART Untuk Telefon Pintar 5G PERCUMA Serta Data Pantas Tanpa Drama!

gempak
31/08/2024
05:55 MYT
Bayangkan tengah syok layan drama tapi internet asyik buffering, siapa je yang tak annoyed kan?
Advertorial

Sheriff Jalankan Misi Ops CLEAR Tewaskan Halangan, Bagaikan Syampu CLEAR Takkan Sentap Bila Seratus Peratus Mantap!

gempak
23/08/2024
07:20 MYT
Tidak dinafikan kehidupan sebagai selebriti pasti menjadi sorotan masyarakat sama ada dari segi kehidupan mahu pun penampilan.
Advertorial

Talentbank Umum Senarai Universiti Pilihan Majikan 2024, Sasar Untuk Tingkatkan Peluang Pekerjaan Selepas Tamat Pengajian

gempak
05/08/2024
06:55 MYT
Talentbank, dalam menerajui dan meningkatkan daya kebolehpasaran para graduan serta menghubungkan bidang akademia dengan sektor industri, telah mengumumkan senarai yang dinantikan ramai iaitu senarai Universiti Pilihan Majikan 2024.
Advertorial

Nak Tonton Ke Kodiang With Love Dengan Barisan-Barisan Pelakon? Beli Ribena Untuk Berpeluang Memenangi Tiket Secara Eksklusif Ke Tayangan Drama

gempak
16/05/2024
13:25 MYT
Buat peminat-peminat Ke Kodiang With Love, apa persamaan Hun Haqeem dengan Ribena? Nak tahu jawapannya? Mestilah dua-dua sama-sama manis! Jadi untuk tambahkan lagi kemanisan itu, Ribena telah menjalankan satu pertandingan di mana peminat-peminat berpeluang menyaksikan tayangan Ke Kodiang With Love finale bersama pelakon-pelakon drama tersebut.