Sejak kebelakangan ini, ramai dalam kalangan kita yang begitu serius dalam menentang kekejaman zionis Israel.

Ada yang menyalurkan bantuan dari segi wang ringgit, dan ada juga yang membantu menyebarkan fakta di sebalik kekejaman Israel menerusi media sosial.

Namun, masih ada dalam kalangan umat Islam yang memilih untuk bersikap neutral atau atas pagar terhadap isu yang menjadi perhatian dunia ini.

BERITA TRENDING: Dr Zulkifli Lelong Jam Tangan Rolex Pemberian Raja Saudi, Hasil Bidaan Disalur Sepenuhnya Kepada Palestin

Menerusi nasihat yang pernah dikongsikan oleh pendakwah bebas, Ustaz Adnin sekitar dua tahun lalu, berdosa hukumnya jika seseorang umat Islam itu tidak mempedulikan nasib rakyat Palestin yang ditindas dengan penuh kekerasan oleh Israel.

“Sahabat sekalian hukumnya berdosa sebab isu Palestin ni bukan sekadar isu kemanusiaan tapi ini adalah isu akidah. Pertamanya kalau kita tidak mengambil tahu isu Palestin ni Nabi Muhammad SAW tak mengaku umat.

BERITA TRENDING: “Kami Tak Boleh Tanggung…” - Doktor Di Gaza Rayu Serangan Dihentikan, Situasi Hospital Semakin Tak...

“Nabi Muhammad SAW pernah bersabda siapa yang tak ambil tahu tentang urusan umat Islam maka dia bukan di kalangan mereka. Makna kalau kita tak ambil tahu tentang saudara kita di kalangan Palestin kita bukanlah dari umat Islam.

“Yang kedua Nabi Muhammad SAW memberitahu, umat Islam umpama satu jasad, kalau sakit sebahagian maka akan sakitlah seluruh jasad. Kalau kita mengaku beriman tapi langsung tak rasa apa-apapun bila lihat umat Islam di sana diseksa dihina maksudnya selama ini keimanan kita hanyalah palsu,” katanya.