Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro), Digi Telecommunications Sdn Bhd (Digi), dan Media Prima Berhad (Media Prima) telah menjalin kerjasama untuk memperkenalkan JomStudi, sebuah hab pembelajaran digital yang menyediakan kandungan pendidikan yang berkualiti untuk ditawarkan kepada para pelajar, terutamanya bagi mereka yang mendiami kawasan yang kurang mendapat perhatian. Bakal dilancarkan pada bulan Januari 2019, JomStudi merupakan sebuah inisiatif yang diterajui oleh organisasi swasta dan disokong oleh Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC).

JomStudi dizahirkan sebagai maklum balas kepada perubahan dalam landskap pembelajaran yang menyaksikan internet berfungsi sebagai alat utama untuk para pelajar mendapatkan maklumat. Menerusi JomStudi, pelajar akan mempunyai akses pada bila-bila masa, di mana sahaja untuk mendapatkan kandungan pendidikan berkualiti yang mematuhi sukatan pelajaran yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan, ditawarkan oleh Tutor TV dari Astro dan FullAMark dari Media Prima. Platform tersebut dibangunkan dan dikendalikan oleh Digi.

Tutor TV oleh Astro merupakan saluran yang menarik dan serba interaktif, bertujuan untuk mendidik para pelajar di Malaysia dengan semua kandungan sukatan pelajaran sekolah. Ia merangkumi 3 modul, Astro Tutor TV UPSR, Astro Tutor TV PT3, dan Astro Tutor TV SPM, yang ditujukan kepada pelajar yang akan menduduki atau sedang menduduki peperiksaan yang berkenaan. Sementara itu, FullAMark merupakan sebuah portal pembelajaran dalam talian yang memberikan pelajar akses kepada pelbagai latihan ulang kaji berdasarkan empat (4) subjek teras UPSR, PT3 dan SPM.

JomStudi akan menjadi sebuah hab yang ‘berorientasikan pembelajaran sendiri’ dengan ciri-ciri yang dapat membantu memperkayakan pengalaman pembelajaran para pelajar seperti Lencana Ganjaran (pelajar mengumpul pelbagai jenis lencana sebagai ‘ganjaran’ selepas mereka menyiapkan tugasan), Papan Pemuka Peribadi (pelajar mempunyai kilasan yang lengkap terhadap perkembangan mereka dalam pelbagai aktiviti yang dilakukan, Data Sifar (akses percuma ke atas kandungan JomStudi dari pukul 2 petang hingga 8 malam setiap hari, eksklusif untuk pelanggan Digi).

JomStudi akan diperkembangkan untuk menawarkan kandungan teknologi dan digital, sumber literasi digital dan pembelajaran kemahiran informal menerusi usaha sama dengan pembekal kandungan yang lain. Sebagai permulaan, ‘Digi World’, satu modul keselamatan internet termasuk tips untuk berdaya tahan semasa menggunakan internet akan ditawarkan di JomStudi.

Ini bertujuan untuk memastikan para pelajar menyedari akan kepentingan memelihara keselamatan ketika melayari dunia internet. Kandungan digital daripada gerakan #mydigitalmaker seperti modul yang melibatkan aktiviti pengekodan, pemprograman dan pembikinan kandungan digital juga akan ditawarkan untuk memupuk keupayaan pemikiran komputasi di kalangan pelajar seawal usia empat tahun.

Gobind Singh Deo, Menteri Komunikasi dan Multimedia menyuarakan pandangan beliau mengenai keperluan bakat yang mempunyai kemahiran digital sebagai persiapan untuk menghadapi Revolusi Industri 4.0.

“Dengan akses yang mudah terhadap kandungan pendidikan berkualiti di dalam talian, ia akan menjana pelbagai peluang terutamanya bagi pelajar-pelajar yang kurang mendapat perhatian dan dapat memberikan
golongan ini peluang yang sama rata dengan adanya kemahiran dan pengetahuan yang betul untuk mengharungi masa hadapan yang berlandaskan digital.

“Saya percaya teknologi digital merupakan satu alat yang kita harus gunakan dengan sebaiknya untuk memperkayakan dan mengubah kaedah pembelajaran yang sedia ada. Saya berbesar hati untuk melihat usahasama seumpama ini daripada Astro, Digi serta Media Prima dan ingin melihat lebih banyak kerjasama sedemikian dijalin antara sektor awam dan swasta dalam kita mengorak langkah ke arah masa hadapan yang lebih baik untuk negara ini,” kata Gobind.

Sebagai organisasi media yang terkemuka di Malaysia, Astro mempunyai aspirasi untuk memperkayakan kehidupan warga Malaysia menerusi hiburan dan pendidikan. Astro Tutor TV dilancarkan di televisyen, internet, dan di sekolah untuk membantu pelajar dengan sukatan pelajaran sekolah Malaysia, dan ia ditawarkan kepada 10,000 sekolah kerajaan secara percuma.

“Kami berbesar hati kerana sejak pelancarannya pada tahun 2010, Astro Tutor TV telah memberi manfaat kepada 6 juta orang setiap tahun. Selain daripada penyiaran di Astro dan NJOI, Astro Tutor TV juga boleh didapati secara ‘on demand’ melalui aplikasi mudah alih seperti NJOI Now, Astro GO dan Youtube.

“Kami berasa gembira untuk menawarkan kandungan pendidikan oleh Astro ini di JomStudi, iaitu sebuah platform pembelajaran digital yang interaktif, lantas membolehkan kami memperkembangkan capaian audiens kami, terutamanya pelajar-pelajar di kawasan luar bandar dan kawasan terpencil,” kata Putri Yasmin Megat Zaharuddin selaku Naib Presiden GenNext, Astro.