Kisah luar biasa empat kanak-kanak berusia satu hingga 13 tahun yang terselamat dan ‘tinggal’ dalam hutan hujan Amazon selama 40 hari selepas nahas pesawat yang mengorbankan ibu mereka telah menarik perhatian dunia.

Ajaibnya, kanak-kanak itu tidak mengalami kecederaan, hanya mengalami gigitan serangga, dehidrasi dan kekurangan zat makanan sebelum mereka ditemui dan diselamatkan oleh tentera Colombia selepas pencarian besar-besaran.

Pencapaian ini lebih mengagumkan memandangkan hutan hujan Amazon adalah habitat kepada semua jenis hidupan liar berbahaya, termasuk jaguar, puma, ular dan pemangsa lain, serta kumpulan bersenjata yang menyeludup dadah dan mengacau penduduk tempatan.

BACA: Elak Komen Tidak Wajar Spekulasi, Polis Nasihat Orang Ramai Berhenti Sebar Video Gambar Helikopter Terhempas

Adik-beradik tersebut, Lesly, 13, Soleiny, 9, Tien Noriel, 4, dan bayi kecil Cristin yang menyambut hari lahir pertamanya semasa hilang di hutan merupakan individu daripada kumpulan Orang Asli Huitoto menggunakan pelbagai teknik kelangsungan hidup untuk memastikan diri mereka terus bernyawa.

Kisah kanak-kanak itu telah memukau dunia. Bagaimana mereka mampu bertarung nyawa selama 40 hari sebelum ditemukan, tanpa kehadiran orang dewasa? Jom semak!

Cebisan buah hutan


Tanda-tanda pertama bahawa kanak-kanak itu tidak terbunuh dalam nahas pesawat kecil 1 Mei, yang mengorbankan ibu mereka, juruterbang dan seorang ketua orang asli, adalah kepingan kecil buah yang ditinggalkan berhampiran serpihan pesawat.

Cebisan kecil buah-buahan yang sebahagiannya dimakan memberitahu pencari bahawa kehidupan manusia berada berdekatan baru-baru ini.

Hakikat bahawa mayat kanak-kanak itu tidak ditemui berhampiran pesawat juga memberi harapan bahawa mereka mungkin terselamat dalam nahas itu - mendorong usaha mencari dan menyelamat yang besar.

Kira-kira 200 askar dan orang asli yang mempunyai pengetahuan tentang rupa bumi telah ‘menyisir’ kawasan hutan tebal kira-kira 320 km persegi (124 batu persegi) itu, kira-kira dua kali ganda saiz Washington DC.

Ancaman maut


Hutan hujan Amazon, yang meliputi hanya 1 peratus permukaan dunia, adalah rumah kepada 10 peratus daripada semua spesies haiwan yang kita ketahui sekarang.

Spesies barharu haiwan pula ditemui di Amazon, secara purata, sekali setiap tiga hari.

Kebanyakan haiwan ini boleh menimbulkan risiko kepada manusia, termasuk jaguar, puma, ular dan pemangsa lain. Bentuk hidupan liar yang lebih kecil, termasuk serangga seperti nyamuk, juga boleh membuat seseorang menjadi sangat sakit.

Selain risiko daripada kehidupan haiwan, manusia juga menjadi ancaman di dalam hutan, kerana kumpulan penjenayah mengedar dadah dan menebang hutan hujan secara haram mengganas penduduk tempatan.

Tanpa air bersih atau bekalan perubatan, kanak-kanak itu berisiko dijangkiti jika mereka cedera atau dijangkiti penyakit tropika seperti malaria, kusta atau hepatitis virus.

Kanak-kanak itu hilang semasa musim hujan, yang menunjukkan suhu purata 25 darjah celsius, yang boleh menyebabkan dehidrasi teruk.

Tradisi hutan purba


Kanak-kanak yang terlibat merupakah anggota kumpulan orang asli Huitoto (atau Witoto) dan telah diajar kemahiran hutan sejak lahir.

Datuk mereka, Fidencio Valencia, berkata, kanak-kanak berkenaan sangat mengenali hutan, kerana mereka telah diajar untuk memburu dan memancing sejak mereka kecil.

Anggota masyarakat orang asli mengadakan upacara tradisional 'bercakap kepada hutan' dan memintanya menyerahkan anak-anak semasa pencarian terdesak.

Suara nenek


Pencari dalam kalangan orang asli berhadapan dengan kawasan yang lebih besar daripada Washington D.C. untuk menyisir, menggunakan pelbagai taktik untuk mencari kanak-kanak yang hilang.

Suara nenek mereka dimainkan dari pesawat di atas hutan semasa pencarian untuk meyakinkan anak muda yang ketakutan yang sedang dicari.

Dia kemudian memberitahu pemberita: “Saya tidak pernah putus harapan, saya sentiasa menyokong pencarian. Saya berasa sangat gembira, saya berterima kasih kepada Presiden Petro dan 'orang-orang sebangsa' saya yang melalui banyak kesukaran,” katanya.

Penemuan

Botol bayi dan gunting adalah antara barang yang ditemui oleh penyelamat yang memberi mereka harapan untuk terselamat ketika mereka menggeledah hutan untuk mencari kanak-kanak yang hilang

Kesan tapak kaki yang berlumpur juga membantu memberikan arah ke mana kanak-kanak itu berada.

Mereka juga memberikan petunjuk bau penting untuk anjing pencari yang dikerahkan untuk mencari kanak-kanak itu.

BACA: Pengguna Twitter Dikecam Kerana Sebar Video Kononnya Rakaman Terakhir Sebelum Penerbangan China Eastern Airline Terhempas

Tiga helikopter dan anjing pengesan telah dikerahkan untuk menyertai pencarian tetapi cuaca buruk semasa musim hujan, haiwan liar dan ketinggian pokok telah melambatkan usaha.

Pada hari Jumaat lalu, usaha penyelamat mendapat ganjaran apabila salah satu daripada anjing penyelamat yang telah menggunakan bau mereka membawa askar ke kumpulan itu, Presiden mengesahkan.

Sumber: DailyMail